Suomalaiselokuvia julkaistaan 4K UHD -tallenteina
Porilainen Hämärävideo Ky tekee 1.4.2022 historiaa julkaisemalla ensimmäiset 4K UHD -tallenteet suomalaisista elokuvista. Ensimmäisessä erässä julkaistaan kaksi suurta kotimaista klassikkoa eli Timo Koivusalon tähdittämä ja Sina Kujansuun ohjaama maaseudun todellisuuden kuvaus Pekko aikamiespojan poikamiesaika (1993) ja Visa Mäkisen tuotannon huippusaavutuksena pidetty niskavuorelainen naisasiadraama Pi… pi… pilleri (1982).
– Nämä kaksi elokuvaa edustavat oman aikansa parasta suomalaista osaamista, ja ne ovat kumpikin omalla tavallaan mestarillisia teoksia, sanoo Hämärävideon hallituksen varapuheenjohtaja Erkki T. J. Karu.
Pekko aikamiespojan poikamiesaika ja Pi… pi… pilleri kuvattiin kummatkin 16 mm:n filmille, ja elokuvateatterilevityksessä ne nähtiin 35-milliseksi kopioiksi levennettyinä, mistä syystä niiden kuvan tarkkuus heikkeni puolella.
– Tätä seikkaa harva aikalaiskriitikko huomasi. Pikemminkin he olivat kiinnostuneet näiden elokuvien voimakkaista kannanotoista ja riipaisevasta yhteiskunnallisesta sanomasta. Etenkin pääkaupunkiseudun kriitikot arvostivat Pekko-elokuvaa, ja heitä varten elokuvalle tehtiinkin sitten useita jatko-osia, jotka voittivat useamman kerran parhaan elokuvan Jussi-patsaan, Karu muistuttaa.
Mainitut elokuvat kuvattiin 16-milliselle filmille kustannussyistä. Taloudellinen ajattelu on tärkeää myös Hämärävideolle, joka lupaa 4K-tallenteidensa tarjoilevan ”ennennäkemätöntä laatua”.
– Näitä nelijäkootallenteita varten emme suinkaan skannanneet elokuvien negatiiveja 4K-tarkkuudelle, vaan teetimme vanhoista DigiBeta-nauhoista Ruotsissa 4K-skannaukset. Teknisessä laadussa voi vähän tinkiä, kun itse elokuvien taiteellinen taso on niin korkea, Karu kertoo.
Pi… pi…. pilleri oli vuonna 1982 ensimmäinen suomalainen elokuva, joka valittiin Cannesin elokuvajuhlien Directors’ Fortnight -esityssarjaan. Pekko aikamiespojan poikamiesaika oli seuraava siinä sarjassa esitetty suomalaiselokuva. Molempien vastaanotto oli Hämärävideon Erkki T. J. Karun mukaan tyrmäävä.
– Mutta hyvällä tavalla. Ranskalaiset sanoivat, että jos Suomessa tehdään kerran kymmenessä vuodessa niin väkevää maalaisdraamaa kuin nämä kaksi elokuvaa ovat, niin heidän on turha yrittää kilpailla meidän kanssamme. Sen takia ranskalaiset ovat sittemmin keskittyneet enemmän Pariisiin sijoittuviin komedioihin.
Päivitys 4.4.: Ja tämä oli tietysti aprillipäivän uutinen.