Nikki on hitti: 100 litraa sahtia sai yli 32 000 katsojaa
Pirjo Lonka elokuvassa 100 litraa sahtia: Kuvaus Jarmo Kiuru. Kuva: It's ALive Films
Teemu Nikin ohjaama ja käsikirjoittama komedia 100 litraa sahtia keräsi ensi-iltaviikonloppunaan 32 710 katsojaa 135 salista. Kyseessä on 50-vuotiaan Nikin kahdeksas pitkä elokuva ja ensimmäinen yleisömenestys, joka sai ensi-iltaviikonloppunaan enemmän katsojia kuin hänen edellinen katsotuin elokuvansa, Räkä ja Roiskis (2024).
Juice Leskisen lastenkirjaan pohjautuva Räkä ja Roiskis ei kelvannut suurelle yleisölle: lippuja meni kaupaksi vain 22 911 kappaletta, vaikka kyseessä oli noin 2,4 miljoonan euron budjetillaan poikkeuksellisen kallis kotimainen lastenelokuva. Samalla se on Nikin ja kaikki hänen elokuvansa tuottaneen It's Alive Films Oy:n ylivoimaisesti kallein elokuva.
100 litraa sahtia sen sijaan ei ollut kallis: budjetti oli 1,3 miljoonaa euroa, josta Elokuvasäätiön tuki kattoi 290 000 euroa. Rooman elokuvajuhlilla lokakuussa 2024 ensiesitetyn komedian pääosia näyttelevät Pirjo Lonka ja Elina Knihtilä.
Nikin ensimmäiset seitsemän elokuvaa keräsivät yhteensä vain 80 310 katsojaa, mutta joukkoon mahtui arvostelu- ja festivaalimenestyksiä. Tusinafestivaalien lisäksi hänen töitään on esitetty maailman arvostetuimpien elokuvajuhlien ohjelmistossa: Sokea mies, joka ei halunnut nähdä Titanicia (2021) valittiin Venetsian elokuvajuhlien Orrizonti Extra -sarjaan, All inclusive -lyhytelokuva (2019) kilpaili Cannesin elokuvajuhlien lyhytelokuvasarjan pääpalkinnosta ja aiempi lyhytelokuva Kaveri oli puolestaan Sundancen elokuvajuhlien kilpasarjassa vuonna 2009.
ELKE:n levittämä Flow yllätti
Viikonlopun toinen positiivinen yllättäjä oli latvialainen animaatioelokuva Flow, joka avasi 62 salissa ja sai 4 843 katsojaa. Avaustulos on sen levittäjän Elävän kuvan keskus ELKE ry:n paras, ja Flow sai kolmessa päivässä melkein enemmän katsojia kuin ELKE:n katsotuin maahantuonti, Francis Ford Coppolan Megalopolis (2024), koko levityksensä aikana. Coppolan jättielokuvan näki vain 5 924 suomalaista.
Toisaalta Flow'n hyvä avaustulos ei ollut yllätys, voittihan se parhaan animaatioelokuvan Oscarin ja oli lisäksi ehdolla parhaan kansainvälisen elokuvan kategoriassa. Jo sitä ennen Gints Zilbalodisin ohjaustyö kilpaili Cannesin elokuvajuhlien Un certain regard -sarjassa.
Viikonlopun katsojatilaston kolmannelle sijalle yltänyt Flow jätti taakseen myös A Working Manin, Jason Stathamin uuden toimintaelokuvan, joka keräsi yhtä monesta salista 4 476 katsojaa. Sylvester Stallonen käsikirjoittaman elokuvan on ohjanut David Ayer, jonka kanssa Statham teki Suomessa 22 997 katsojaa keränneen The Beekeeperin (2024). Ayerin ohjaustöistä ylivoimaisesti katsotuin on sarjakuvafilmatisointi Suicide Squad (2016); sen näki 195 624 suomalaista.
Bonhoeffer, Soderbergh, Arnold
Viikonlopun ensi-illoista kolmelle kävi heikosti. Dietrich Bonhoefferista kertova Bonhoeffer: Pastor, Spy, Assassin sai 36 salista 1 020 katsojaa. Todd Komarnickin ohjaaman elokuvan takana on yhdysvaltalainen Angel Studios, joka on keskittynyt tuottamaan ja levittämään kotimaansa kristittyjen makuun sopivia elokuvia.
Teologi Bonhoefferin tarinasta on tehty myös suomalainen romaani, Paavo Rintalan Finlandia-ehdokkaana ollut Marian rakkaus, josta Rauni Mollberg suunnitteli suurta eurooppalaista yhteistuotantoelokuvaa 1990-luvun lopulla.
Steven Soderberghin uusi pienen budjetin kauhujännäri Presence tuli Suomeen ruotsalaisen Rio Picturesin levittämänä. Elokuva, jonka nimekkäin näyttelijä on Lucy Liu, sai 28 salista vain 832 katsojaa.
Ensi-illoista heikoiten yleisöön meni Cannesin elokuvajuhlien pääpalkinnosta kilpaillut Bird, jota esitettiin 33 salissa vain 635 katsojalle. Brittielokuvan on ohjannut ja käsikirjoittanut Andrea Arnold, jonka elokuvista mm. Fish Tank (2009) ja American Honey (2016) eivät päässeet Suomessa teatterilevitykseen. Toisin oli dokumenttielokuva Cow'n (2021) ja Humisevan harjun (2011) tapauksissa:. Kaya Scodelarion tähdittämä uusi sovitus Emily Brontën klassikkoromaanista sai 9 571 katsojaa, mutta karjataloudesta kertovan Cow'n näki vain 412 lipun ostanutta.
Perjantain ensi-iltoja oli myös kolmituntinen intialaiselokuva L2: Empuraan. Sitä esitettiin kahdessa salissa 342 katsojalle.
Viikonlopun katsotuimmat elokuvat
ELOKUVA | OHJAUS | ENSI- ILTA |
LEV. | SALIT | KATSOJAT VKL |
KATSOJAT YHTEENSÄ |
|
1. | 100 litraa sahtia ![]() |
Teemu Nikki | 28.03. | NM | 135 | 32 710 | ensi-ilta 33 200 |
2. | Lumikki | Marc Webb | 21.03. | DIS | 108 | 6 692 | 20 789 |
3. | Flow [animaatio] | Gints Zilbalodis | 28.03. | ELK | 62 | 4 843 | ensi-ilta 5 704 |
4. | A Working Man | David Ayer | 28.03. | WB | 62 | 4 476 | ensi-ilta 4 528 |
5. | Risto Räppääjä ja kaksoisolento ![]() |
Samuel Harjanne | 14.02. | NF | 63 | 4 082 | 161 233 |
6. | Valitut ![]() |
Jon Blåhed | 21.03. | BPD | 90 | 2 463 | 11 144 |
7. | Mickey 17 | Joon-ho Bong | 07.03. | WB | 46 | 2 435 | 28 559 |
8. | Koiramies [animaatio] | Peter Hastings | 07.03. | FK | 53 | 2 139 | 21 286 |
9. | Häjyt 2 ![]() |
Aleksi Mäkelä | 19.02. | NF | 62 | 2 077 | 132 604 |
10. | Kenraaliharjoitus ![]() |
Paula Korva | 07.03. | NM | 62 | 1 871 | 27 597 |
11. | Bridget Jones: Mad About the Boy | Michael Morris | 14.02. | FK | 41 | 1 721 | 115 383 |
12. | Becoming Led Zeppelin [dokumentti] | Bernard MacMahon | 14.03. | CM | 53 | 1 381 | 13 138 |
13. | Kesäkirja ![]() ![]() |
Charlie McDowell | 31.01. | SFS | 38 | 1 124 | 108 661 |
14. | Bonhoeffer: Pastor, Spy, Assassin | Todd Kormanicki | 28.03. | SFS | 36 | 1 020 | ensi-ilta |
15. | Paddington seikkailee | Dougal Wilson | 24.01. | SFS | 24 | 896 | 85 923 |
16. | The Monkey | Osgood Perkins | 28.02. | SFS | 23 | 867 | 16 157 |
17. | Novocaine | Dan Berk Robert Olsen |
21.03. | FK | 34 | 843 | 3 394 |
18. | Presence | Steven Soderbergh | 28.03. | RIO | 28 | 832 | ensi-ilta |
19. | Anora | Sean Baker | 01.11. | FK | 17 | 737 | 42 162 |
20. | Bird | Andrea Arnold | 28.03. | CMA | 33 | 635 | ensi-ilta 669 |
... | L2: Empuraan | Prithviraj Sukumaran | 28.03. | MAN | 2 | 342 | ensi-ilta |
Lähde: SES