Aku Louhimiehen Vuosaari-elokuvan ensi vuoden alussa tuottajan ominaisuudessa ensi-iltaan tuova Pauli Pentti on yli kolmekymmenvuotisen elokuvauransa aikana ehtinyt toimia tuottajan tehtävien lisäksi mm. ohjaajana, apulaisohjaajana, käsikirjoittajana, valaisijana ja näyttelijänä. Pitkän elokuvan ohjauksia on kertynyt kaksi, Pimeys odottaa (1985) ja Macbeth (1986).

Apulaisohjaajana Pentti on ollut mukana mm. Aki Kaurismäen elokuvissa Rikos ja rangaistus (1983), Varjoja paratiisissa (1986), Hamlet liikemaailmassa (1987), Ariel (1988), Leningrad Cowboys Go America (1989), Tulitikkutehtaan tyttö (1990), I Hired a Contract Killer (1991), Boheemielämää (1992) ja Total Balalaika Show (1993) sekä Mika Kaurismäen elokuvista mm. Paperitähdessä (1989) ja Valehtelijoissa (1981). Rikoksen ja rangaistuksen käsikirjoitus oli Aki Kaurismäen ja Pentin yhteistyön tulos.

Louhimiehen Vuosaaren lisäksi Pentillä on tuotantovaiheessa Nadav Schirmanin Pimeässä huoneessa -dokumentti ja Pekka Lehdon dokumenttielokuva Kaputt – Man on a mission. Kehittelyvaiheessa ovat mm. Petri Kotwican ohjaama ja Petri Karran kirjoittama Pakenevat unet ja Louhimiehen ohjaama Sarasvatin hiekkaa.

Tähän mennessä kymmenen suosikkiaan listanneista nykytekijöistä Pentti on ensimmäinen, jonka listalta löytyvät usein Suomen parhaimpien ohjaajien joukkoon luetut Valentin Vaala ja Teuvo Tulio.

 

Pauli Pentin 10 suosikkia vanhoista kotimaisista elokuvista



ELOKUU (Matti Kassila, 1956)

– Legendaarinen Toivo Mäkelä hoipertelee elokuvan historiaan tavalla joka ei unohdu.

LEVOTON VERI (Teuvo Tulio, 1946)

– Iso melodraama, jonka paluuta lajityyppinä odotan.

MUSTAA VALKOISELLA (Jörn Donner, 1968)

– Älykäs elokuva miehestä jalat tukevasti ilmassa.

KAHDEKSAN SURMANLUOTIA (Mikko Niskanen, 1972)

– Äänekosken Fassbinderin Berlin Alexanderplatz.

JOKIN IHMISESSÄ (Aarne Tarkas, 1956)

–  Mika Waltarin pienoisromaani, joka pitäisi uudelleenfilmata, ennen kuin joku muu sen tekee.

IHMISET SUVIYÖSSÄ (Valentin Vaala, 1948)

– Suunnattoman kaunis kuvaus yöttömästä yöstä.

VERTA KÄSISSÄMME (William Markus, 1958)

Tauno Suuri suurempana kuin koskaan.

TYÖMIEHEN PÄIVÄKIRJA (Risto Jarva, 1967)

– Moderni eurooppalainen merkkiteos; tämän voi sanoa vain harvoista kotimaisista elokuvista.

TÄÄLTÄ TULLAAN, ELÄMÄ! (Tapio Suominen, 1980)

– Suora elokuva suoraan tekopyhyyden keskelle.

ARVOTTOMAT (Mika Kaurismäki, 1981)

– Ensimmäinen suomalainen viihde-elokuva

Ensi-illat

Perjantai 17.9.

A A

A A

Lisää ensi-iltoja

Seuraavat kotimaiset:

A A A A

Lisää kotimaisia ensi-iltoja

Poikki! – toteutumattomat kotimaiset elokuvat