4K UHD -arvostelu: Viides Scream (2022) on kuin ensimmäisen osan surkea uudelleenfilmatisointi
SCREAM 1 tunti 54 minuuttia |
Ohjaajakaksikko Matt Bettinelli-Olpinin ja Tyler Gillettin edellinen elokuva Ready or Not (2018) oli samanaikaisesti jännittävä ja hauska, mutta kaksikon ohjaama viides Scream-elokuva ei ole kumpaakaan. Ensimmäisten neljän elokuvan ohjaaja Wes Craven on jo aikapäiviä sitten siirtynyt manan majoille, eikä alkuperäinen käsikirjoittaja Kevin Williamson ole hänkään mukana viidennen osan teossa.
Vaikuttaa siltä, että viidennen Screamin käsikirjoitus on raapustettu tulitikkuaskin kanteen, sen verran mitätön se on sisällöltään. Kyseessä on yhtä paljon ensimmäisen osan uudelleenfilmatisointi kuin jatko-osakin, sillä elokuva toistaa ensimmäisen osan alun ja sen jälkeen melkein kaikki muutkin neljännesvuosisadan takaisen klassikon tapahtumat. Ainoa, mikä erottaa sen varsinaisesta uudelleenfilmatisoinnista, on alkuperäisten näyttelijöiden Neve Campbellin, Courteney Coxin ja David Arquetten mukanaolo vanhoissa tutuissa rooleissaan. Nämä jäävät kuitenkin enemmän taustalle, sillä pääosaan on nostettu joukko mitäänsanomattomia teinejä, jotka ovat passiivisia ja poliiittisesti korrekteja. Verta, piruilua tai seksiä tältä elokuvalta on turha odottaa.
Ensimmäiset kaksi Screamia olivat verisiä, jännittäviä ja hauskoja slasher-elokuvien parodioita. Viidennen osan ohjaajat pyrkivät samaan parodisuuteen ja itseironisuuteen, mutta omia ideoita heillä ei ole. Elokuvan päähenkilöistä puuttuu persoonallisuus, eikä elokuva voi siksi temmata mukaansa tai synnyttää pienintäkään jännityksen tunnetta. Tästä syystä tappokohtaukset, joissa hyökkääjän odottelua on pitkitetty äärimmilleen, ovat jännittävän sijasta tylsiä. Erityisen typerältä tuntuu kohtaus, jossa leikitellään pitkän aikaa sillä, onko murhaaja odottamassa avatun jääkaapin oven takana, kun ovi suljetaan. Kunpa olisikin ollut, niin tämä liki kaksituntinen elokuva olisi ehkä loppunut nopeammin.
Screamin 4K-tallennejulkaisu on pätevä, mutta 3,4K-laadulla kuvattu elokuva itsessään ei säväytä. Pohjoismaisessa 4K-tallenteessa ei ole Dolby Visionia.
Tallennejulkaisu: |
Levittäjä: SF Studios |