karsimysjakunniabd

DOLOR Y GLORIA
Espanja 2019

Ohjaus:
Pedro Almodóvar
Käsikirjoitus: Pedro Almodóvar
Tuotanto: Agustín Almodóvar, Ricardo Marco Budé, Ignacio Salazar-Simpson
Pääosissa: Antonio Banderas, Penélope Cruz

1 tunti 53 minuuttia

70 vuotta täyttäessään Pedro Almodóvar teki jälleen elokuvan hänelle tutusta elämänpiiristä, mutta Kärsimyksen ja kunnian tapauksessa ollaan totuttuakin lähempänä Almodóvarin omaa tarinaa. Antonio Banderaksen näyttelemä Salvador on keski-ikäinen, jo harmaantuva espanjalainen, homoseksuaali ja dominoivan äitinsä kuoleman jälkeen myös hyvin yksinäinen elokuvaohjaaja. Äitinsä kuoleman jättämän tyhjyyden täyttämiseksi Salvador alkaa käyttää heroiinia, jonka vaikutuksen alaisena hänen mielensä matkaa yhä useammin köyhään lapsuuteen. Aika on kullannut muistot, joissa äitikin on ihan Penélope Cruzin näköinen.

Salvadorin elämäntarinan yksityiskohdat ovat suoraan Almodóvarin omasta elämästä ja lapsuudesta, eikä hän tätä yritäkään salata. Pikemminkin päinvastoin: elokuvan aikana Salvadorin äiti vielä erikseen kieltää poikaansa tekemästä ”autofiktiota” heidän elämästään. Nyt, kun Almodóvar on tämän elokuvansa tehnyt, hän on tullut samalla kertoneeksi aikuisella tavalla lapsen ja äidin välisestä suhteesta. Almodóvarin kerrontatyylissä ei ole katkeruutta, kärjistelyä tai kylmänä tarjoiltavan koston tuntua, vaan pikemminkin rakkautta ja halua ymmärtää myös sellaista vanhempaa, jota on jossakin elämänsä vaiheessa halunut paeta oman elämänsä aloittamiseksi.

Almodóvar ei ole myöskään glorifioinut taiteilijan elämää ja etsinyt jotakin suurta kunniaa kärsimyksestä, vaikka elokuvan nimi toista väittääkin. Nimittäin Salvadorin elämä ei hirveästi eroa kenenkään yksin elävän, tavalla tai toisella luovaa työtä tekevän ja täysin tähän työhönsä tai harrastukseensa uppoavan ihmisen elämästä. Siinä on vähän itsesääliä, mutta ei todellista tragediaa, on vain valintoja ja niiden seurauksia.

Almodóvarin kahdeskymmeneskahdes elokuva ei ole hänen parhaimpansa, mutta se on silti erittäin korkeatasoinen ja harvinaisen miellyttävä nykypäivän draama, jossa on enemmän huumoria ja rakkautta elämää kohtaan. Se on lähellä Federico Fellinin 8½:n (1963) rehellisyyttä, mutta Fellinin elokuvasta poiketen Almodóvar ei kerro elokuvataiteilijan työstä vaan sen tekijästä.

1tahtea1tahtea1tahtea1tahtea

 

LISÄMATERIAALI:

Trailereita.

 

BLU-RAY-JULKAISU:

Julkaisija: Universal Sony / Scanbox, 2020
Tekstitys: suomi, ruotsi, ym.
Ääni: DTS-HD MA 5.1
Kuva: 1,85:1
Levyjä: 1

16u

 

TALLENNEFORMAATIT:

dvd blu ray ultrahdlogo
kuvio kylla kuvio kylla  

Poikki! – toteutumattomat kotimaiset elokuvat

Ensi-illat

Elokuvateatterit avoinna jälleen 1.6. alkaen

 

Lisää ensi-iltoja

Seuraavat kotimaiset:

nakemiinneuvostoliittojuliste viimeisetjuliste neitiaikajuliste

Lisää kotimaisia ensi-iltoja