4K UHD -arvostelussa: Revitty esirippu (1966) aloitti Hitchcockin lyhyen alamäen
TORN CURTAIN 2 tuntia 8 minuuttia |
Kööpenhamina 1960-luvun puolivälissä. Yhdysvaltalainen tiedemies Michael Armstrong (Paul Newman) on apulaisenaan työskentelevän morsiamensa Sarahin (Julie Andrews) kanssa Tanskan pääkaupungissa konferenssin merkeissä. Sarahin tietämättä Michael aikoo loikata Saksan demokraattiseen tasavaltaan petyttyään kohteluunsa kotimaassaan. Michael on ottanut elämäntehtäväkseen ydinasekilvan alasajon, jonka toteuttamiseksi hän on valmis mihin tahansa. Sulhasen maanpetturuus saa Sarahin harkitsemaan uudemman kerran yhteiselämää hänen kanssaan, mutta ehkä kaikki ei olekaan sitä, miltä näyttää.
Alfred Hitchcockin kahden elokuvan mittainen alamäki alkoi Revitystä esiripusta (1966), josta puuttuvat huumori, terävyys ja pitkälti jännityskin – kaikki kyseisen ohjaajan töille ominaisia piirteitä. Päänäyttelijät eivät sovi yhteen toistensa eivätkä ohjaajankaan kanssa, sen verran miedon vaikutelman he tekevät rooleissaan. Hitchcock ei olisi halunnut Newmania ja Andrewsia filmiinsä, mutta hänen edellisen elokuvansa Marnie – vaarallisella tiellä (1964) odotettua heikomman yleisömenestyksen seurauksena Universal Pictures vaati ykkösohjaajaltaan aiempaa kaupallisempaa otetta. Sen seuraukset näkyvät Revityssä esiripussa, josta puuttuu tekijän into aiheeseen.
Tästä huolimatta Revitty esirippu on huonoimmillaankin kelvollinen vakoojaelokuva, kiitos ohjaajansa kykyjen, jotka näinkin huonoon projektiin valjastettuina olivat verrattomat. Parhaimmillaan elokuva on parissa kohtauksessa, joista mehukkain on ollut ilmeinen esikuva Kunniattomien paskiaisten (2009) Hans Landan roolihahmolle ja jopa tämän ensiesiintymisen miljöölle. Nimittäin saksalainen Wolfgang Kieling nähdään mieleenpainuvassa roolissa itäsaksalaisena tiedustelupalvelun miehenä, joka pukeutuu pitkään mustaan nahkatakkiin ja muistuttaa käytökseltään elokuvien natsiupseerin karikatyyria. Eihän ole merkitystä, kummalla puolella tällaiset hahmot ovat, piirteet ovat aina samat. Kieling on lumoava roolissaan, joka loppuu hienoon pitkään kohtaukseen, elokuvan parhaimpaan.
Toinen elokuvan hienoimmista kohtauksista – tai muutaman kohtauksen sarjoista – rakentuu hienon sivuosanäyttelijän varaan. Kerro minulle, Zorbas -elokuvasta (1964) vähän tätä ennen filmiä Oscarilla palkittu Lila Kedrova näyttelee sympaattista mutta hermoheikkoa puolalaista hienostonaista, jolla on elämässä enää yksi tavoite: päästä pois rautaesiripun takaa Yhdysvaltoihin. Toinen Oscarin arvoinen suoritus, mutta pysti jäi tuolla kertaa saamatta.
Elokuvalliselta toteutukseltaan Revitty esirippu oli jo aikanaan auttamattoman vanhanaikainen. Muutamat studiossa kuvatut ulkokuvat näyttävät hölmöiltä ja taustaprojisoidut kohtaukset vähintään yhtä typeriltä. Hitchcockin mieltymys studiossa kuvaamiseen samoin kuin ilmeinen iän mukanaan tuoma laiskuus olivat hänen uransa ehtoopuolen suurimpia kompastuskiviä.
Universal Picturesin tuore 4K-restauroitu versio on samaa korkeaa tasoa kuin aiemmatkin saman studion 4K-restauroinnit Hitchcockin elokuvista. Lähtömateriaali on ilmeisen hyvässä kunnossa.
Tallennejulkaisu: |
Levittäjä: SF Studios / Universal Pictures |