Kaukana kavala maailma – arvostelussa DVD:llä julkaistu Ensilumi (2020)
|
ENSILUMI Ohjaus: Hamy Ramezan 1 tunti 18 minuuttia |
Suomeen pakolaisena tulleen Hamy Ramezanin ensimmäinen koko illan elokuva Ensilumi kertoo hänelle tutun tarinan. Iranilainen isän, äidin ja kahden lapsen perhe on viettänyt Suomessa vastaanottokeskuksessa jo useamman vuoden. Integroituminen on alkanut, vaikka työlupaa ei olekaan. Perheen lapset puhuvat suomea sujuvasti, vanhemmat eivät juurikaan. Ramin (Aran-Sina Keshvari) aloittaa seitsemännen luokan ja on siirtymässä lapsuudesta teini-ikään. Ensimmäisten päivien kokemukset yläasteelta ja ensimmäiset vakavat, mutta etäiset ihastukset astuvat kuvaan ja täyttävät nuorukaisen mielen. Vanhemmat (Shabab Hosseini ja Shabnam Ghorbani) pohtivat tulevaisuutta ja turvapaikka-anomuksen kohtaloa.
Ramezanin itsensä myös kirjoittama Ensilumi on lämmin ja sympaattinen pieni elokuva vailla mitään ärsykkeitä, suurta vastavoimaa tai pahuutta. Sehän on selvää, että perheen turvapaikka-anomukseen tulee kielteinen päätös, mutta siihen on näin olemattomilla tiedoilla mahdotonta suhtautua oikeastaan mitenkään. Toisaalta perhe vaikuttaa mukavalta ja lapset näyttävät pärjäävän suomalaisessa yhteiskunnassa erinomaisesti, mutta syitä siihen, miksi Iran jäi taakse ja perhe päätyi Suomeen, ei mainita sanallakaan eikä vihjatakaan. Näin ollen Ensilumi on oikeastaan vain kertomus nuoren pojan ensimmäisistä kokemuksista yläasteen puolella.
Elokuvan yläastelaisten keskuudessa vallitsee aivan toisenlainen henki kuin mitä itse yläasteaikoinani ja kouluaikoinani ylipäätään näin. Nenästä vedetty teinipoika tulee ensimmäisenä koulupäivänä kouluun tytön vaatteisiin pukeutuneena ja meikattuna, eikä kukaan – ei yksikään – reagoi tähän ivallisesti. Yläasteen opettajakin käyttäytyy kuin päiväkodin lastenohjaaja. Ehkä maailma on muuttunut todella paljon tai sitten Ramezan välttää Ensilumessa kaikkea ikävää, myös sitä, mikä on osa elämää.
Ensilumi on väririkas ja komea katsella, vaikka Arsen Sarkisiantsin käsivarakuvaus on häiritsevän huteraa. Tapahtumien ja ihmiskohtaloiden irrottaminen ajasta ja paikasta on onnistunut vallan mainiosti; jättämällä kaiken kaupunkikuvauksen pois on maalaisen vaikea sanoa, missä Ensilumi on kuvattu. Ja tietysti se on teemoiltaan ajaton juttu, nuori ihminen yläasteen ja teini-iän kynnyksellä. Jyrkkien kannanottojen sijaan Hamy Ramezan on pienen, omaa yksityistä elämäänsä elävän ihmisen asialla ja se on aidosti piristävää.
Tallennejulkaisu: |
Levittäjä: Nordisk Film, 2021 Todella pehmeä kuva. |