juha

JUHA
Suomi 1999

Ohjaus: Aki Kaurismäki
Käsikirjoitus: Aki Kaurismäki
Tuotanto: Aki Kaurismäki / Sputnik Oy
Pääosissa: Sakari Kuosmanen, Kati Outinen, André Wilms

1 tunti 18 minuuttia


Juhani Ahon
vuonna 1911 ilmestynyt Juha-romaani filmattiin ensimmäisen kerran Ruotsissa jo mykkäfilmin aikaan vuonna 1921 suomalaissyntyisen Mauritz Stillerin ohjatessa. Nyrki Tapiovaaran ohjaama suomalaisfilmatisointi vuodelta 1937 oli jo äänielokuva, Toivo Särkän vuoden 1956 filmatisointi taasen väreissä ja laajakuvaformaatissa kuvattu. Vuonna 1999 Aki Kaurismäki ohjasi romaanista sen viimeisimmän filmatisoinnin, joka tehtiin sekä mustavalkoisena että mykkänä. Onkin väitetty, että kyseessä oli vuosituhannen viimeinen mykkäelokuva.

Ehkä suurin syy siihen, miksi Kaurismäki on Juhan filmannut, on juurikin halu päästä historiankirjoihin 1900-luvun viimeisen mykkäelokuvan ohjaajana. Kaurismäki on sijoittanut suomalaiskansallisen, ikiaikaisia teemoja käsittelevän tarinan aikaan, joka ei ole nykypäivää eikä mennyttä aikaa, vaan niiden yhdistelmä. Moottoripyörillä ja autoilla liikutaan, valmisruokia lämmitetään mikroaaltouunissa, mutta kahvia keitetään edelleen pannussa ja kahvinpurut otetaan peltipurkista.

juha991t juha991t

Shemeikka ei ole enää suomineidon puhtautta ja vapautta uhkaava ryssä, vaan vanha ranskalainen mies, joka vie Marjan (Kati Outinen) pois Juhan (Sakari Kuosmanen) luota antaen naisen ymmärtää saavansa jännittävämmän ja paremman elämän. Kuten huomata saattaa, pääpiirteissään tarina on toki uskollinen alkuperäisteokselle.

Marjan ja Juhan rooleihin Kaurismäki on laittanut kaksi luottonäyttelijäänsä, jotka ovatkin niissä paikoillaan muuten kuin ikänsä osalta. Outinen on Marjaksi liian vanha ja Kuosmanen Juhaksi liian nuori. André Wilms on hänkin liian vanha Shemeikaksi, joka käskee Marjaa hylkäämään vanhan ja vaivaisen Juhan ja lähtemään hänen mukaansa – vaikka on itse tuntuvasti Juhaa vanhempi.

juha991t juha991t

Kaurismäen Juhan suurimmat ansiot ovat sen tyylissä. Tapa yhdistellä eri aikakausia ja luoda näin ollen oma, mystinen ajankausi tuottaa tässäkin tapauksessa mielenkiintoisen lopputuloksen. Suomalaisen mykkäelokuvan tyyliä Kaurismäki lainaa useampaankin kertaan, huomattavimpina esimerkkeinä Juhan ja Marjan Teuvo Puron Kihlausta mukaileva tanssi ja yksinkertainen, mutta erinomaisen hyvä leikkaus kuvaan pelimannista juuri niin töksähtäen ja varmasti huomiota herättävällä tavalla kuin suomalaisissa mykkäfilmeissä ja monissa varhaisissa äänifilmeissäkin oli tapana.

Mutta yhtä paljon kuin suomalaisista mykkäfilmeistä, on Juhasta helppo löytää viittauksia Teuvo Tulion elokuviin. Tietysti jo itse tarina nuoresta, viattomasta naisesta, joka menee naistenmiehen matkassa Helsinkiin toiveissaan rakkaus ja onni, mutta päätyy huoraksi, on hyvin tuliomainen, mutta sen lisäksi lukuisat elokuvan kuvista tuovat mieleen Tulion klassikot.

Vaikka Juhan viehättävyys piilee sen viittauksissa aikaisempiin suomalaisiin elokuviin ja elokuvantekijöihin, ei se kuitenkaan ole esikuviensa apinointia, vaan kunnianosoitus ja oivaltavien huomioiden kokoelma. Kun itse tarina on niin yksinkertainen kuin se Juhassa on, voi hyvä ohjaaja tehdä siitä eheän filmin, vaikka se kuvapuoleltaan olisikin elegia menneen vuosisadan suomalaiselle elokuvalle.


LISÄMATERIAALI

Ei lisämateriaalia.


BLU-RAY-JULKAISU

  Julkaisija: Future Film
  Tekstitys: Englanti, norja, tanska, ruotsi
  Ääni: DTS-HD Master Audio 5.1, Dolby Digital 5.1 (musiikki; mykkä)
  Kuva: 16:9 (1.85:1), mv
  Levyjä: 1

s

Osta tämä elokuva

 | 

Ensi-illat

Keskiviikko 22.5.

aladdinjuliste

Perjantai 24.5.

phenomenajul ternetninjajul

Lisää ensi-iltoja

Seuraavat kotimaiset:

elvisjaonervajuliste angrybirds2teaserjul aatosjaaminejuliste veeranmaaginenelamajuliste

Lisää kotimaisia ensi-iltoja