Elokuvauutiset.fi haastatteli sähköpostitse ohjaaja/käsikirjoittaja Lenka Hellstedtiä, jonka uutuusfilmi Maata meren alla on tulossa teattereihin 23. tammikuuta. Amira Khalifan, Marja Packalénin, Matti Ristisen, Leena Uotilan ja Jarkko Niemen pääosittama filmi perustuu Riikka Ala-Harjan romaaniin, jonka filmiversion Silva Mysterium (Rumble) on tuottanut.

Ohjaaja/käsikirjoittaja Lenka Hellstedt (kuva: Mark Stubbs).

Maata meren alla perustuu Riikka Ala-Harjan romaaniin. Minkälaista oli tehdä käsikirjoitus romaanin pohjalta, ja mihin yritit erityisesti panostaa siirtäessäsi kirjaa valkokankaalle sekä ohjaajana että käsikirjoittajana?

Se oli haastavampaa kuin etukäteen kuvittelin, koska kirjassa oli niin paljon teemoja ja tasoja - elokuvaa varten materiaalia piti karsia paljon ja valita omat painotukset.

Edellisestä filmistäsi, Minä ja Morrisonista, on ehtinyt kulua jo lähes vuosikymmen. Mikä sai sinut odottamaan seuraavaa projektia näin pitkään? Mitä olet tehnyt tässä välissä?

Minä ja Morrison tuli ensi-iltaan melko täsmälleen seitsemän vuotta sitten. Tämän elokuvan kirjoittamisen aloitin viisi vuotta sitten, ja olen myös ohjannut koko ajan tv:lle (Kaiken tämän takana, Kaikki kunnossa, Käenpesän jaksoja). Kyllä tässä hommia on tehty, vaikka ei ole ihan niin paljon lehdissä huudeltukaan...

Amira Khalifa elokuvassa Maata meren alla.

 

Suomalainen elokuva vaikuttaa kansainvälistyvän jatkuvasti, ja myös Maata meren alla on sekä tuotettu että kuvattu kahdessa eri maassa; Suomessa ja Saksassa. Miten tärkeäksi koet nimenomaan yhteistuotantojen teon? Onko elokuva tarkoitus julkaista myös Saksassa?

Suomi on niin pieni kielialue, että on sopivien projektien kohdalla järkevää pyrkiä etsimään lisäresursseja ja yleisöä myös muualta. Tämä elokuva kuitenkin kuvattiin puoliksi Saksassa yksinkertaisesti sen takia että alkuperäistarinassa päähenkilö muuttaa juuri Saksaan. Elokuvan ulkomaanmyynnistä ei vielä ole tietoa.

Elokuvan pääroolia esittää Amira Khalifa, jonka ensimmäinen pääosarooli Maata meren alla on. Miten päädyitte juuri Khalifaan?

Amira oli ensimmäinen näyttelijä, jonka kanssa puhuin roolista, ja hän sen lopulta teki, koekuvausten jälkeen.

Amira Khalifa ja Marja Packalén tähdittävät Maata meren alla -elokuvaa.

 

Naispuoliset ohjaajat ovat olleet yleisesti vähissä, mutta viime vuosi osoittautui erilaiseksi; Phyllida Lloydin Mamma Mia! teki hänestä menestyneimmän naisohjaajan ja Catherine Hardwicken Twilight on menestynyt hyvin teattereissa. Suomessa taasen Mari Rantasila (Risto Räppääjä), Maria Lindberg (Muumi ja vaarallinen juhannus), Kaisa Rastimo (Myrsky) ja Hanna Maylett (Erottamattomat)  julkaisivat omat elokuvansa. Miten mielestäsi eroaa mies- ja naispuolisten ohjaajien mahdollisuudet saada töitä Suomen elokuvamaailmassa, ja mikä on mielestäsi syy siihen, että yleensä näin montaa naisten ohjaamaa filmiä ei Suomessa nähdä yhden vuoden aikana (esim. 2007 vain Nanna Huolman edusti Suomessa naisohjaajia Aavan meren tällä puolen -filmillä)?

Kaikki projektit eivät mene läpi, eivät naisilla eikä miehillä. Ja naispuolisia ohjaajia on Suomessa ainakin vielä toistaiseksi sen verran vähemmän kuin miespuolisia, että sattuma voi aiheuttaa aikamoisia tilastollisia heittoja vuositasolla.

Maata meren alla on budjetiltaan alle miljoonan euron suuruinen, eli jopa Suomen mittakaavassa pieni tuotanto. Miten haastavaa oli kuvata elokuvaa kahdessa maassa pienellä budjetilla? Oliko tarkoituksenanne alunperin kuluttaa filmin tekemiseen mahdollisimman vähän rahaa?

En ole kuullut koskaan kenenkään elokuvantekijän sanovan että rahaa olisi ollut liikaa, tai edes tarpeeksi. Toki se oli haasteellista, mutta tämä elokuva on lähtökohtaisesti varsin pienimuotoinen eli siinä ei ole suuria ihmismassoja, isoja lavasterakennelmia, erikoisefektejä tms.

Suomen elokuvasäätiön tukipolitiikka tarkoittaa periaatteessa sitä, että elleivät he tue tiettyä tuotantoa, ei sitä voida Suomessa tuottaa. Mikä on mielipiteesi ohjaajana siitä, että yhdellä organisaatiolla on niin suuri valta?  

Suomessa on kuitenkin niin pieni yleisöpohja, että ilman elokuvasäätiötä täällä ei voisi tehdä elokuvia ammattimaisesti. Vähintään yhtä suuri valta on tv-kanavilla, joiden rahoitus ratkaisee osaltaan elokuvan toteuttamisen.

Maata meren alla vaikuttaa kuvaukseltaan varsin hienolta. Miten yhteistyö kuvaaja Mark Stubbsin kanssa sujui tällä kertaa? Kuinka paljon otat osaa ohjatessasi esimerkiksi kuvakulmien, valaistuksen ym. suunnitteluun?  

Siinä on etunsa kun tekee töitä samojen ihmisten kanssa uudestaan, tunnemme toistemme työtavat. Kuvasuunnitelman teen tiiviisti yhdessä kuvaajan kanssa, valaisuun puutun vähemmän. Seuraan tietysti kuvatessakin kuvan rajauksia ja kameran liikkeitä ja teen niihin ehdotuksia. Otan kuitenkin mielelläni vastaan kuvaajan taiteellisen panoksen ja pidän siitä, että työryhmä ottaa elokuvan omakseen ja osallistuu ideointiin mahdollisimman aktiivisesti.

Onko jo uusia projekteja työn alla?

On tässä jo jotakin, kirjoittamista ja ohjausta, tekeillä mutta ei vielä mitään mistä voisi tarkemmin puhua.

Olet ohjannut sekä teatterielokuvia että televisioon, kumpaa suosit ja mitkä ovat mielestäsi niiden ratkaisevat erot?

Pidän molemmista. Elokuvan tekoon liittyy enemmän rahoitusneuvotteluja, hypeä ja markkinointia, kaikenlaista joka ei varsinaisesti liity suoraan omaan ydinosaamiseeni.

Miten päädyit elokuva-alalle? Oletko kenties käynyt jotain elokuva-alan koulua ja jos, niin minkälaisia muistoja se herättää?

Olen valmistunut Taideteollisen korkeakoulun elokuvataiteen osastolta ohjaaja/käsikirjoittajaksi. Opiskeluaika herättää kaikenlaisia muistoja, paljonkin hauskojakin sellaisia.

Annika Ernst, Ismail Sahin ja Amira Khalifa elokuvassa Maata meren alla.

Mitä suosittelisit elokuvantekijän urasta haaveileville? Onko Suomessa tilaa uusille tekijöille vai onko heidän pinnalle nouseminen tehty liian hankalaksi?

Mitä enemmän tulee alalle porukkaa, sitä korkeammalle taso voi nousta. Toisaalta suhteellisesti yhä harvemmat saavat haluamiaan töitä elokuvan parissa, koska elokuvien määrä ei ole noussut samassa suhteessa alan koulutuspaikkojen kanssa.


Suosikkielokuvasi ja suosikkinäyttelijäsi?

Mike Leigh'n ja Woody Allenin elokuvat kiinnostaa aina, sekä brittikomediat joissa saa nauraa ja itkeä. Suosikkinäyttelijöitä on paljon... Kate Winslet, Cate Blanchett, Clive Owen, Robert Downey Junior ainakin saavat minut lähtemään leffaan.

Ketä haluaisit ohjata, jos saisit itse valita?

Näitä edellämainittuja, tai Jim Carreyä...

 

Maata meren alla elokuvateattereissa 23. tammikuuta kautta maan. Katso traileri tästä.