taydellinenjoulu2still
Täydellinen joulu ei saanut Elokuvasäätiön tuotantotukea, mutta oli silti vuoden kolmanneksi katsotuin kotimainen elokuva. Kuva. Bronson Club

 

Vuoden 2019 aikana ensi-iltaan tulleista kotimaisista elokuvista vain kolme saavutti sadantuhannen katsojan rajan. Vuoden ylivoimaisesti katsotuimmaksi kotimaiseksi jää Markus Lehmusruusun ohjaama ja Solar Films Oy:n tuottama Risto Räppääjä ja pullistelija, joka sai 288 289 katsojaa. Toiseksi eniten katsojia keräsi Solar Filmsin tuottama ja Aleksi Mäkelän ohjaama Olen suomalainen, jonka näytöksiin myytiin 173 427 lippua. Kolmanneksi ylsi Taru Mäkelän ohjaama Täydellinen joulu, Bronson Club Oy:n tuotanto, joka ei saanut lainkaan Elokuvasäätiön tuotantotukea. Täydellinen joulu on yhä levityksessä, ja tällä hetkellä sen on nähnyt 121 748 katsojaa.

Kotimaisten menestyselokuvien määrä on pienin sitten vuoden 2011, jolloin niin ikään vain kolme elokuvaa saavutti sadantuhannen katsojan rajan. Esimerkiksi vuoden 2018 kotimaisista ensi-illoista kahdeksan saavutti sadantuhannen katsojan rajan.

 

Useita pettymyksiä

Kolmen yleisön suosiosta nauttineen elokuvan vastapainoksi vuoden 2019 tarjonnassa riitti useita selkeitä alisuoriutujia. Näkyvimmät epäonnistujat ovat molemmat Solar Filmsin tuotantoa: Mikko Koukin esikoisohjaus Fingerpori ja Tiina Lymin ohjaama Tarhapäivä saivat kumpikin noin 60 000 katsojaa. Fingerpori pohjautuu suosituimpaan suomalaiseen sarjakuvaan ja Tarhapäivä on jatkoa Yösyötölle (2017), joka keräsi hieman yli 200 000 katsojaa.

Fingerpori ja Yösyöttö ovat kuitenkin melkoisia menestyjiä verrattuna muutamiin muihin huteihin. Timo Vuorensolan ohjaama ja Iron Sky Universe Oy:n tuottama Iron Sky The Coming Race valmistui pitkän viivästyksen jälkeen, mutta katsojia kertyi vain 30 000 kappaletta. Englanninkielisen elokuvan budjetti oli peräti 16,7 miljoonaa euroa. Tuottaja Tero Kaukomaan toinen tuotantoyhtiö Blind Spot Pictures Oy meni syyskuussa konkurssiin.

Sofi Oksasen samannimiseen romaaniin pohjautuva ja Katja Gauriloffin ohjaama Baby Jane tehtiin pitkälti Elokuvasäätiön varoin – 1,22:n miljoonan euron budjetista oli säätiön tukea 750 000 euroa – mutta katsojia kertyi vain runsaat kymmenentuhatta. Oktober Oy:n tuottama elokuva on dokumentaristi Gauriloffin ensimmäinen pitkä näytelmäelokuva.

Debytantti oli myös Maria Veijalainen, jonka Silva Mysterium Oy:lle ohjaama Diva of Finland sai alle neljätuhatta katsojaa. Diva of Finlandin 1,13:n miljoonan euron budjetissa oli säätiön rahaa 727 000 euroa.

Mika Kaurismäen ohjaama ja hänen Marianna Films Oy:nsä tuottama Mestari Cheng keräsi alle 60 000 katsojaa. Suomalais-kiinalaisen yhteistuotantoelokuvan budjetti oli noin 2,9 miljoonaa euroa.

Zaida Bergrothin neljäs pitkä elokuva Marian paratiisi keräsi alle 30 000 katsojaa. Pääosin Virossa kuvattu epookki oli Elokuvayhtiö Komeetta Oy:n ensimmäinen pitkä elokuva, ja sen vajaan 1,7:n miljoonan euron budjetissa oli säätiön tukirahoja 805 000:n euron edestä.

 

Vuoden 2019 kotimaisista elokuvista eniten positiivista kansainvälistä näkyvyyttä sai Jukka-Pekka Valkeapään ohjaama Koirat eivät käytä housuja, joka sekin keräsi kotimaan teattereihin vain runsaat kymmenentuhatta katsojaa. Jo syksyllä 2018 Toronton filmifestivaaleilla ensiesityksensä saanut Klaus Härön Tuntematon mestari keräsi noin 75 000 katsojaa.

Ensi-illat

Perjantai 17.1.

helenejuliste2 elaintohtoridolittlejuliste

badboysforlifejuliste matthiasjamaximejuliste

Lisää ensi-iltoja

Seuraavat kotimaiset:

helenejuliste2 orkesterinedessajuliste heinahattuvilttitossujaarhakkakoululainenjuliste semieletonremppajuliste

Lisää kotimaisia ensi-iltoja