Klaus Härön suurelokuva keräsi yli 30 000 katsojaa – Wolf Man floppasi

eikoskaanyksin1still ateiss
Ville Virtanen on Abraham Stiller. Kuva: Andres Teiss / MRP

Klaus Härön yhdeksäs pitkä elokuva Ei koskaan yksin pyöri ensi-iltaviikonloppunaan 145 salissa yhteensä 32 267 katsojalle. Vain 85 minuuttia kestävä suurelokuva kertoo Abraham Stillerin jatkosodan aikaisesta kamppailusta Suomen viranomaisten kanssa ulkomaalaisten juutalaisten luovutuksia vastaan. Stillerin veli oli elokuvaohjaaja Mauritz Stiller, niin ikään helsinkiläissyntyinen venäjänjuutalainen.

Härön suurelokuvan on tuottanut MRP Matila Röhr Productions Oy. Budjetti oli 4,1 miljoonaa euroa, josta Elokuvasäätiön tuotantotuki kattoi tasan miljoonan. Viron elokuvasäätiö tuki tuotantoa 130 000 eurolla, sillä elokuva kuvattiin pääosin siellä ja Taska Film oli yhteistuottajana. Mukana olivat myös itävaltalainen yhteistuottaja Samsara Filmproduktion, saksalainen Penned Pictures ja ruotsalainen Hobab.

Ruotsin filmi-instutuutti tuki tuotantoa 1,2 miljoonalla Ruotsin kruunulla (noin 105 000 eurolla nykykurssilla), Itävallan filmi-instituutti 782 153 eurolla, Itävallan yleisradioyhtiö 100 000 eurolla ja Pohjoismainen elokuva- ja tv-rahasto 2,1 miljoonalla Norjan kruunulla (noin 178 000 eurolla nykykurssilla). Lisäksi Konstamfundet myönsi elokuvan tuotantoa varten 280 000 euron tappiotakuulainan ja Creative Europe Media -ohjelma kehittämistukea osana yhtiön muita projekteja jo vuonna 2014.

Ei koskaan yksin on vasta toinen Härön tuottaja Ilkka Matilan kanssa tekemä elokuva. Yhteistyö alkoi 20 vuotta sitten Äideistä parhaimmalla (2005), joka sai Suomessa noin 217 000 ja Ruotsissa runsaat 140 000 katsojaa.

wolfman1still
Julia Garner ja Mathilda Firth Wolf Manin seurassa. Kuva: Universal Pictures

Wolf Man ei ole uusi The Invisible Man

Perjantaina valkokankaille saapui kotimaisen uutuuden lisäksi vain kaksi ulkomaalaista elokuvaa, Leigh Whannellin ohjaama kauhutarina Wolf Man ja Lilja Ingolfsdottirin ohjaama tanskalaiselokuva Rakas.

Wolf Man on Universal Picturesin vuoden 1941 kauhuklassikon toinen uudelleenfilmatisointi. Ensimmäinen uusintaversio, Joe Johnstonin ohjaama The Wolf Man (2010), ei saavuttanut suuren yleisön suosiota, vaikka pääosia näyttelivät Benicio Del Toro, Emily Blunt ja Anthony Hopkins. Elokuva sai Suomessa vain 24 113 katsojaa.

Universal Picturesin yritykset tehdä uusia versioita vanhoista kauhuklassikoistaan ovat tuottaneet surkeita tuloksia 2010- ja 2020-luvuilla. The Wolf Manin lisäksi Dracula Untold (2014) ja The Mummy (2017) jäivät kauas tavoitteista, vaikka jälkimmäisen pääosaa näytteli Tom Cruise. Gary Shoren ohjaama Dracula Untold keräsi Suomessa 37 114 ja Alex Kurtzmanin ohjaama The Mummy 37 947 katsojaa. The Mummyn lopussa nähtiin Russell Crowe cameo-roolissa tohtori Jekyllinä, mutta tämän hahmon oma elokuva jäi tekemättä.

Ainoa onnistuminen tällä saralla oli Leigh Whannellin ohjaama The Invisible Man (2020), Elizabeth Mossin tähdittämä uusi versio James Whalen ohjaamasta Näkymättömästä miehestä (1933). Uudelleenfilmatisoinnilla ei ollut oikeastaan mitään muuta tekemistä alkuperäisen kanssa kuin se, että molemmissa nähtiin näkymätön mies (sic).

Vaikka The Invisible Manin teatterilevitys katkesi koronapandemiaan, ehti se kerätä kolmen viikon aikana 64 miljoonan dollarin lipputulot Yhdysvalloista. Maailmanlaajuisesti lipputuloja kertyi noin 145 miljoonan edestä. Suomessa elokuvan näki 21 102 katsojaa.

Toistamiseen Whannell ei näytä onnistuneen tempussaan, sillä Wolf Man menestyi lippuluukuilla alta odotusten niin Yhdysvalloissa kuin Suomessakin. Meillä se pyöri 63 salissa vain 1 698 katsojalle, eikä se mahtunut edes viikonlopun kymmenen katsotuimman joukkoon. Studion kannalta tilanne ei ole katastrofaalinen, sillä elokuvan budjetti oli hyvin maltillinen, vain 25 miljoonaa dollaria.

1930-luvun Universal Picturesin kauhuelokuvista tuttujen hirviöiden tarina jatkuu kuitenkin pian, tosin ilman Universalia. Guillermo del Toro tekee parhaillaan Frankensteinista uutta elokuvaa, joka ilmeisesti ei tule lainkaan teattereihin, vaan menee suoraan Netflixin suoratoistopalveluun.

The Lost Daughterilla (2021) elokuvaohjaajana debytoinut näyttelijä Maggie Gyllenhaal puolestaan ohjaa suuren budjetin uutta versiota James Whalen ohjaamasta Frankensteinin morsiamesta (1935). Jessie Buckleyn ja Christian Balen tähdittämä elokuva on tulossa valkokangaslevitykseen Warner Bros. -studion kautta.

Viikonlopun katsotuimmat elokuvat

ELOKUVA OHJAUS ENSI-
ILTA
LEV. SALIT KATSOJAT
VKL
KATSOJAT
YHTEENSÄ
1. Ei koskaan yksin suomi
Klaus Härö 17.01. NF 145 32 267 ensi-ilta
33 474
2. Levoton Tuhkimo suomi
Mari Rantasila 25.12. NF 107 10 082 154 175
3. Nosferatu Robert Eggers 03.01. FK 79 7 795 56 445
4. Babygirl Halina Reijn  10.01. CMA 58 5 935 15 385
5. Vaiana 2 [animaatio] David Derrick Jr.
Jason Hand
Dana Ledoux Miller 
27.11. DIS 71 5 755 191 600
6. Sonic the Hedgehog 3 Jeff Fowler 27.12. FK 79 5 404 65 612
7. Mufasa: Leijonakuningas [animaatio] Barry Jenkins 18.12. DIS 53 4 180 67 597
8. Wicked Jon M. Chu 22.11. FK 38 3 024 89 819
9. Gladiator II Ridley Scott 15.11. FK 34 2 401 117 608
10. Conclave Edward Berger 20.12. SFS 46 2 247 33 997
11. Emilia Pérez Jacques Audiard 10.01. SFS 54 2 047 6 820
12. Wolf Man Leigh Whannell 17.01. FK 63 1 698 ensi-ilta
13. Pikku kummitus Lapanen [animaatio] Lasse Persson 27.12. SFS 49 1 142 13 254
14. A Real Pain Jesse Eisenberg 03.01. DIS 25 863 7 526
15. Rakas Lilja Ingolfsdottir 17.01. CM 34 833 ensi-ilta
16. Heretic – epäuskoinen Scott Beck
Bryan Woods
22.11. CMA 11 731 24 148
17. Ainahan on huominen Paola Cortellesi 20.12. FF 16 592 10 133
18. Niko ja myrskyporojen arvoitus [animaatio] suomi
Kari Juusonen
Jørgen Lerdam
11.10. NF 16 464 113 912
19. Here Robert Zemeckis 25.12. NF 19 402 10 249
20. The Substance Coralie Fargeat 27.09. CM 2 348 40 322

Lähde: SES

Päivitetty 21.1. Täsmennetty Ei koskaan yksin -elokuvan Itävallasta saamia tukisummia.

ISSN 2342-3145. Avattu lokakuussa 2008. Noin 30 600 eri kävijää kuukaudessa (1/2024).