4K UHD -arvostelu: George Millerin alkuperäinen Mad Max -trilogia ei ruostu

a

MAD MAX / THE ROAD WARRIOR / MAD MAX: BEYOND THUNDERDOME
Australia 1979 / 1981 / 1985

Ohjaus: George Miller; George Ogilvie (vain 3. osa)
Käsikirjoitus: George Miller, James McCausland / George Miller, Terry Hayes, Brian Hannant / George Miller, Terry Hayes
Tuotanto: Byron Kennedy; George Miller (3. osa)
Pääosissa: Mel Gibson

93 min / 96 min / 107 min

23-vuotiaan Mel Gibsonin matkan Hollywood-tähdeksi aloittanut Mad Max (1979) ja sen kaksi jatko-osaa on nyt julkaistu 4K UHD -tallenteina. Kuvan tarkkuuteen ja yleiseen laatuun liittyvän parannuksen sijaan vieläkin silminpistävämpää on elokuvien alkuperäistä mukaileva värimäärittely. Etenkin Asfalttisoturin (1981) Blu-rayn kuva oli harmaa, laimea mössö, mutta 4K-tallenteessa taivas on taas sininen ja Australian erämaan punertava hiekka on itsensä näköistä.

Toimintaelokuvina sanan varsinaisessa merkityksessä George Millerin Mad Maxit ovat lajityyppiä tehokkaimmillaan. Ensimmäinen osa, Mad Max (1979), tapahtuu käytännössä silloisessa nykyajassa; ainoana erona todellisuudesta ovat outoihin nahka-asuihin pukeutuvat lainvalvojat ja täysin sekopäiset moottoripyöräjengiläiset, joita liikennepoliisi Max (Gibson) kollegoineen jahtaa autoissaan. Poliisit uhkaavat jäädä pahasti alakynteen armottomien, sadististen ja murhanhimoisten mopopoikien edessä.

Tuon enempää tarinaa tai juonta Mad Maxissa tai sen jatko-osissa ei ole. Aina paetaan jotain ja aina ollaan Maxin puolella. Sävyiltään elokuvissa on kuitenkin eroa, jatko-osat ovat hauskoja, ensimmäinen osa synkempi kostotarina. Asfalttisoturissa (1981) hypätään ajassa vähän eteenpäin suuren katastrofin jälkeiseen maailmaan, jossa ollaan palattu niin lähelle luolamiesten aikaa kuin polttomoottoreilla varustetuilla häkkyröillä kaahaavat ihmiset vain voivat. Kolmannessa osassa, Mad Max – ukkosmyrskyssä (1985), lapset ovat jo puhekyvyttömiä, öriseviä luolamiehiä. Maailman tuhonneen katastrofin syyksi paljastuu ydinsota, josta hengissä selvinneet ihmiset taistelevat vähäisistä polttoainevaroista – ja Asfalttisoturissa se tehdään Tom of Finland -henkisissä nahkavaatteissa.

Alkuperäinen Mad Max -trilogia on bensankäryistä, mielipuolista menoa vailla päämäärää. Ainoa tarkoitus on pitää hauskaa ja katsella Australian erämaassa kuvattuja takaa-ajoja ja toimintakohtauksia, jotka ovat elokuvahistorian näyttävimpiä. George Miller tietää, miten tehdään ja rytmitetään puolitoistatuntinen toimintaelokuva, joka toimii joka hetki, vaikka siinä ei ole juurikaan puhetta ja juonta vielä vähemmän. Hän on yhdistänyt vanhojen lännenelokuvien ja sarjakuvien kerrontaa ja kuvastoa luoden elokuvatrilogian, jonka vaikutus näkyy esimerkiksi tämän päivän sarjakuvafilmatisoinneissa.


Mad Max: 1tahtea1tahtea1tahtea1tahtea
Asfalttisoturi: 1tahtea1tahtea1tahtea1tahtea1tahtea
Mad Max – ukkosmyrsky: 1tahtea1tahtea1tahtea

madmax34kuhd madmax24kuhd  a

Tallennejulkaisu:

Levittäjä: SF Studios / Warner Bros.
Kuvasuhde: 2,35:1 (Mad Max), 2,39:1 (Asfalttisoturi ja Ukkosmyrsky), 2160 p, 24 fps, HDR10+
Ääni: DTS-HD Master Audio 5.1 ja 2.0 (Mad Max), Dolby Atmos-TrueHD, Dolby Digital 5.1 ja 2.0 (Asfalttisoturi ja Ukkosmyrsky)
Tekstitys: suomi, ruotsi, ym.
Ikäraja: 16
Levyjä: 2 (UHD + BD)


Lisämateriaali: Mad Max: lavastajan, kuvaajan ja erikoistehostemiehen kommenttiraita, haastatteluja ja dokumentteja elokuvan teosta, Asfalttisoturi: Road War: The Making of the Road Warrior -dokumentti, ohjaajan ja kuvaajan kommenttiraita, Ukkosmyrsky: ei lisämateriaalia.


  dvd

ISSN 2342-3145. Avattu lokakuussa 2008. Noin 30 600 eri kävijää kuukaudessa (1/2024).