Kolumni: Elokuvatuottaja puun ja kuoren välissä
Tuukka Temosen ohjaaman ja Optipari Oy:nsä kautta tuottama Teit meistä kauniin ei torstain jälkeen tule enää pyörimään Finnkinon ja Bio Rexin elokuvateattereissa. Maan kaksi suurinta elokuvateatteriketjua poistavat Apulanta-yhtyeestä kertovan elokuvan ohjelmistostaan, koska se löytyy jo nyt – kuukausi ensi-iltansa jälkeen – Elisa Viihteen suoratoistopalvelusta. Elisa Viihteen vuokraversio elokuvasta on teattereissa nähtyä pidempi ja tuntuvasti elokuvateatterilippua kalliimpi kokemus, 19,90 euron hintainen.
Finnkino on jo aiemmin tehnyt selväksi, ettei se esitä teattereissaan elokuvia, jotka tulevat VOD-palveluihin pian teatteriensi-illan jälkeen. Näin kävi kahden Future Filmin levittämän elokuvan, Trustin (2010, Suomeen 2011) ja Maggien (2015), kanssa. Kummatkin saapuivat muutaman viikon päästä teatteriensi-iltansa jälkeen samaisen Elisa Viihteen vuokrauspalveluun. Finnkinon menettäminen merkitsi näille kummallekin varsin pienelle elokuvalle toivottuakin vähäpätöisempää teatterilevitystä ja yleisömenestystä: Trust sai 632 ja Maggie 336 katsojaa. Finnkinon avullakaan niiden katsojaluvut eivät tosin olisi kymmenissätuhansissa liikkuneet.
Finnkinon ja Bio Rexin päätös on hyvin perusteltu. Mikäli yhä useampi ensi-iltaelokuva olisi jatkossa nopeasti saatavilla VOD-palvelussa, söisi se heidän katsojamääriään ja sitä myöten molempien yhtiöitten liiketoiminta kärsisi. Finnkinon ja Bio Rexin liiketoiminnan keskipisteenä ovat nimenomaan elokuvien esittäminen omissa teattereissaan.
Suomessa on ollut käytössä kirjoittamaton sääntö, jonka mukaan elokuvateattereissa julkaistavan elokuvan teatterijulkaisun ja muiden julkaisupäivien välillä tulee olla vähintään neljä kuukautta. Käytännössä tämä ei ole aina pätenyt, eikä se ole aina estänyt Finnkinoa esittämästä sellaisia elokuvia, jotka on kuukauden tai parin kuluttua ensi-illasta julkaistu DVD:llä. Kuitenkin tämä kirjoittamaton sääntö ja alan käytäntö palvelee sekä elokuvateattereita että elokuvakulttuuria ylipäätään. Vaikka kotisohvalta voikin olla välillä vaikea raahautua elokuvateatteriin saakka, on elokuvateatteri kuitenkin se paikka, missä elokuvat tulisi nähdä ja kokea. Ei ole elokuvateatterin vika, jos katsoja ei ymmärrä omaa parastaan.
Teit meistä kauniin. Kuva: Optipari
Temonen tiedotti Teit meistä kauniin -elokuvan saaneen Elisa Viihteen yhdeksi rahoittajistaan siinä vaiheessa, kun tuotannon toteutuminen oli vaakalaudalla. Elisa Viihteen kanssa solmittu sopimus toi tuotannolle sen verran rahaa, että sitä pystyttiin jatkamaan. Ehkä Temonen olisi nämä rahat saanut jostakin muualtakin, ehkä ei. Silloin ne kuitenkin olivat tarjolla ja hän ne otti. Joka tapauksessa julkinen totuus on se, että ilman Elisa Viihdettä koko elokuvaa ei ehkä olisi syntynyt.
Allekirjoittaessaan sopimusta Elisa Viihteen kanssa Temonen on tiennyt, mitä hän on sopinut: Teit meistä kauniin tulisi näiden VOD-palveluun vuokrattavaksi noin kuukauden kuluttua teatteriensi-illasta. Temonen on julkisesti sanonut, ettei uskonut elokuvansa pyörivän elokuvateattereissa välttämättä niinkään pitkään. Nyt se on kuitenkin pyörinyt viiden viikon ajan ja kerännyt lähes 100 000 katsojaa. Kun kyse ei ollut kuitenkaan mistään ryntäyselokuvasta – ensi-iltaviikonlopun osuus kokonaiskatsojamäärästä on noin viidesosa – olisi Teit meistä kauniin pyörinyt varmaan vielä useammankin viikon Finnkinon ja Bio Rexin teattereissa ilman mainittua eripuraa. Toki sen vauhti on jo hiipunut, osittain siksikin, että Finnkino on siirtänyt sen esitykset pienempiin saleihin uusien elokuvien tieltä, mutta ilman sitäkään yli 200 000 katsojan rajan yli ei olisi menty.
Niin kauan kuin elokuvan toteutuminen oli ratkaisevasti kiinni Elisa Viihteen kanssa tehdystä sopimuksesta ja sen tuomista rahoista, Temosen toiminta on ymmärrettävää ja suorastaan toivottavaa. Kukapa ei solmisi VOD-levityssopimusta elokuvastaan, jos elokuvan toteutuminen oli käytännössä kiinni enää siitä rahasummasta, minkä tuo sopimus toisi. Elokuvatuotannon peruminen kokonaan olisi voinut olla kuolinisku ohjaajan ja tuottajien uralle, tuotannon aloittamisen lykkääminen olisi voinut vaikuttaa työryhmän koostumukseen.
Kun elokuva sitten valmistui ja sitä oli aika alkaa tarjota elokuvateattereille, Temonen ei Suomen elokuvateatteriliiton (SEOL) mukaan ilmoittanut teattereille siitä, että Teit meistä kauniin tulisi Elisa Viihteen vuokrauspalveluun kuukauden kuluttua ensi-illasta. Ei tietenkään, miksi hän olisi kertonutkaan? Oli tietenkin moraalisesti väärin pimittää tämä tieto, mutta toisaalta kaikki tietävät, mitä siitä olisi seurannut, jos hän olisi asiasta kertonut. Silloin sen enempää Finnkino, Bio Rex kuin moni muukaan teatteri ei olisi ottanut koko elokuvaa ollenkaan ohjelmistoonsa. Sen jälkeen noin miljoona euroa maksanut, julkistakin tukea saanut elokuva olisi pyörinyt korkeintaan kymmenissä elokuvateattereissa maan suurimpien kaupunkien ulkopuolella, saanut muutaman tuhat katsojaa ja jäänyt valtaosan tavoittamattomiin. Siinä olisivat kärsineet kaikki: elokuvasta kiinnostuneet katsojat, elokuvateattereiden, tuotantoyhtiön ja levittäjän kassat sekä Elokuvasäätiö, joka olisi jälleen tukenut elokuvaa, jossa oli realisoitumatta jäänyttä potentiaalia.
On selvää, että Temonen teki tyhmästi jättäessään kertomatta Elisa Viihteen kanssa tehdystä sopimuksesta elokuvateattereille, mutta vielä tyhmempää olisi ollut kertoa. Nyt hän on suututtanut Suomen elokuvateatteriliiton ja kaksi maan suurinta elokuvateatteriketjua, mutta toisaalta osoittanut kykenevänsä tekemään suureen yleisöön menevän elokuvan. Suomi on pieni maa, sen piirit ovat pienet ja elokuva-alan piirit vasta pieniä ovatkin. Miten tämä episodi tulee vaikuttamaan Temosen tuleviin projekteihin, sitä ei kai kukaan vielä tiedä. Varmaa on vain, että Teit meistä kauniin on alkusyksyn puhutuin kotimainen elokuva.