George A. Romero, zombie-elokuvan isä, on kuollut

georgearomero1
George A. Romero Kuolleiden valtakunnan (2005) kuvauksissa. Kuva: Universal Pictures

Kauhuelokuvan mestari, valkokankaiden ja tv-sarjojen zombie-huuman aloittanut elokuvaohjaaja George A. Romero on kuollut 77-vuotiaana. Los Angeles Timesin mukaan Romero kuoli sunnuntaina keuhkosyöpään. George Andrew Romero oli syntynyt The Bronxissa, New Yorkissa helmikuun 4. päivänä vuonna 1940.

Romeron liki puoli vuosisataa kestänyt ura elokuvaohjaajana kattaa vain kuusitoista teosta, jotka paria lukuun ottamatta ovat kaikki kauhuelokuvia. Romeron tunnetuimpien teosten merkitys modernille kauhuelokuvalle on kuitenkin huomattava. Nykypäivän zombie-villitys alkoi Romeron ansiosta: pienellä budjetilla tuotettu ja mustavalkofilmille kuvattu Elävien kuolleiden yö (1968) oli hitti heti tuoreeltaan, mutta elokuvan 50-vuotispäivän lähestyessä se on noussut koko alalajityypin kuninkaaksi.

elavienkuolleidenyo1
Elävien kuolleiden yö (1968).

 Elävien kuolleiden yö, zombie-villityksen aloittaja

Romeron kiinnostus aihetta kohtaan oli osittain peräisin rahanhimosta. Romero oli kumppaneineen perustanut mainoselokuvayhtiön, jonka palveluksessa hän ohjasi ja tuotti tv-mainoksia ja tilauselokuvia. Tähän mainosrumbaan kyllästyneet miehet päättivät tehdä pitkän elokuvan ja valitsivat lajityypiksi kauhun, koska se oli helpoin myydä. Hyvin olemattoman budjetin tekeleenä liikkeelle lähteneestä Elävien kuolleiden yöstä tulikin sentään hieman suuremman rahan produktio, mutta kengännauhabudjetin indie-elokuvan leima on siinä vahva. Koko elokuvasta paistaa läpi tekijöiden nuoruudeninto, rakkaus lajityyppiin, kokemattomuus ja lahjakkuus.

Elävien kuolleiden yö saama vastaanotto oli vahva, varsinkin yleisö otti elokuvan omakseen ja arvosti tekijöiden uudenlaista näkökulmaa. 114 000:lla dollarilla, nykyrahassa 700 000:lla eurolla, tuotettu elokuva keräsi koko pitkän teatterilevityksensä aikana noin 30:n miljoonan dollarin lipputulot, jotka vastaavat nykyrahassa peräti 185:tä miljoonaa euroa. Se antoi Romerolle mahdollisuuden jatkaa uraansa pitkien elokuvien tekijänä, vaikka myöhemmin hän ei enää päässyt nauttimaan ensimmäisen elokuvansa hedelmistä: Elävien kuolleiden yön tekijänoikeuksia ei muistettu uusia, ja elokuvasta tuli vapaata riistaa, jota saa levittää ilman maksua. Tästä syystä elokuvasta on myös julkaistu useita jälkikäteen väritettyjä versioita.

kuolleidenvaltakunta1
Asia Argento Kuolleiden valtakunnassa (2005). Kuva: Universal Pictures

Kuusi Elävien kuolleiden yötä

Romero ohjasi myöhemmin peräti viisi jatko-osaa esikoiselokuvalleen. Kaksi ensimmäistä, Dawn of the Dead (1978) ja Day of the Dead (1985), saivat kaikkein parhaimman vastaanoton ja jälkimaineen. Erityisesti Dawn of the Deadia on pidetty alkuperäiseen verrattavana genreklassikkona, jossa tosin tekijöiden kokemus ja työnlaatu on jo aivan toista luokkaa.

Romero palasi uudelleen juurilleen 2000-luvun alkupuolella ohjaamalla vielä kolme jatko-osaa: Kuolleiden valtakunnan (2005), Diary of the Deadin (2007) ja Survival of the Deadin (2009). John Leguizamon, Asia Argenton ja Dennis Hopperin tähdittämä Kuolleiden valtakunta sai näistä kolmesta ylivoimaisesti parhaimman vastaanoton, mutta myös sen resurssit olivat moninkertaiset seuraajiinsa nähden.

creepshow1
Leslie Nielsen ja Ted Danson Creepshow'ssa (1982). Kuva: Warner Bros.

Lisää zombeja ja Stephen Kingiä

Kuusiosaiseksi paisuneen Elävien kuolleiden yö -elokuvasarjan lisäksi Romero ohjasi kymmenen muuta pitkää elokuvaa. There's Always Vanilla (1971) on näistä vähiten tunnettu, Romerolle poikkeuksellinen komedia ilman kauhuelementtejä. Noidassa (1972) sen sijaan oli jo kauhuakin, kun taas Kaikki saastuneet tuhotaan (1973) oli hyvin samanhenkinen teos ohjaajan esikoiselokuvan kanssa. Kaikki saastuneet tuhotaan -elokuvassa virus tekee pienen kaupungin asukkaista kuolleita tai vähintään hulluja, eikä paikalla oleva armeijan yksikkö aio antaa viruksen levitä pidemmälle.

Hyvin pienellä budjetilla tuotettu vampyyritarina Martin (1978) valmistui samana vuonna Kuolleiden aamunkoiton kanssa. Knightriders (1981) on kertomus muutamasta moottoripyöräilijästä, joiden yhteinen harrastus on pukeutua keskiajan mukaisiin vaatteisiin ja järjestää asiaankuuluvia esityksiä. Nuoren Ed Harrisin ensimmäisiin elokuviin lukeutuva toiminnallinen draama on Romeron pisin elokuva liki kaksi- ja puolituntisessa mitassaan.

Romeron suurimpia yleisömenestyksiä oli komediallinen kauhukertomuskokoelma Creepshow – yöjuttu (1982), jonka Stephen King käsikirjoitti. Romero puolestaan käsikirjoitti elokuvan jatko-osan, jonka Romeron elokuvien kuvaaja Michael Gornick ohjasi. Kingin ja Romeron yhteistyö jatkui vielä Pimeällä puolella (1993), joka pohjautuu Kingin samannimiseen romaaniin.

Michael Stewartin romaaniin pohjautuva Monkey Shines (1988) on Romeron omalaatuinen kauhutarina vammautuneesta miehestä, joka on kouluttanut apinan avustajakseen, mutta nyt apina alkaa vihata omistajaansa. Pahan silmät (1990) on Romeron ja Dario Argenton yhdessä ohjaama kaksiosainen elokuva, jonka molemmat tarinat pohjautuvat Edgar Allan Poen teksteihin. Romeron viimeinen Elävien kuolleiden yö -sarjaan kuulumaton elokuva on Bruiser (2000), Kanadassa kuvattu ranskalaistuotanto. Romero kuvasi elokuvansa pääasiassa Pittsburghissa, jossa hän kävi koulunsa.

 

kuolleidenaamunkoitto2
Sarah Polley ja Ving Rhames elokuvassa Kuolleiden aamunkoitto (2004). Kuva: Universal Pictures

 

Romero uudelleenfilmaajien suosiossa

Elävien kuolleiden yö on tekijänoikeuksien vanhentumisen vuoksi filmattu uudelleen useampaankin kertaan. Romeron kanssa työskennellyt erikoistehostespesialisti Tom Savini ohjasi näistä ensimmäisen ja arvostetuimman, Elävien kuolleiden yön (1990). Romero osallistui elokuvan käsikirjoitustyöhön ja toimi sen vastaavana tuottajana. Lisää uudelleenfilmatisointeja valmistui vuosina 2006, 2012 ja 2014.

Dawn of the Dead puolestaan filmattiin uudelleen vuonna 2004. Tuolloin ohjaajana oli debytoiva Zack Snyder, joka on myöhemmin tullut tunnetuksi 300:n (2006), Watchmenin (2009) ja Batman v Superman: Dawn of Justicen (2016) kaltaisista suuren budjetin sarjakuvafilmatisoinneista. Sarah Polleyn ja Ving Rhamesin tähdittämä uudelleenfilmatisointi sai kehuja ja hyvän yleisömenestyksen, vaikkei se alkuperäisteokselle vetänytkään vertoja. Steve Minerin ohjaama Day of the Dead (2008) sen sijaan meni suoraan videolevitykseen ja haukuttiin pystyyn. Elokuvan toinen uudelleenfilmatisointi on valmistumassa tänä vuonna.

Kaikki saastuneet tuhotaan eli The Crazies joutui uuteen käsittelyyn vuonna 2010. Breck Eisnerin ohjaama kauhutarina ei ole uudelleenfilmatisoinniksi lainkaan huonoimmasta päästä, ja sen yleisömenestyskin oli tyydyttävä.

georgearomero2
George A. Romero Kuolleiden valtakunnan (2005) kuvauksissa. Kuva: Universal Pictures

Romeron elokuvat Suomessa

Elävien kuolleiden yöllä ei tehokkaana kauhuelokuvana ollut pitkään aikaan asiaa tarkan sensuurin hallitsemaan Suomeen. Se tuli lopulta täkäläisille valkokankaille vasta tammikuussa 1992; syystä tai toisesta se ei ole mukana virallisissa katsojatilastoissa. Vuonna 2014 elokuva sai pienen uusintaensi-illan ja keräsi 361 katsojaa. Pimeä puoli (1992) sai Suomen-ensi-iltansa tammikuussa 1994, eikä siitäkään ole virallista katsojalukua saatavilla.

Creepshow (1982) tuli Suomeen heinäkuussa 1983 ja keräsi 24 886 katsojaa, Romeron uran parhaimman yleisön. Kuolleiden valtakunta sai vaatimattomat 7 362 katsojaa, minkä seurauksena Diary of the Dead ja Survival of the Dead jäivät ilman teatterilevitystä.

Kaikki Romeron Elävien kuolleiden yö -sarjan elokuvista ja osa muistakin teoksista on julkaistu Suomessa DVD:llä.

ISSN 2342-3145. Avattu lokakuussa 2008. Noin 30 600 eri kävijää kuukaudessa (1/2024).