thelmabd

THELMA
Norja, Ranska, Tanska, Ruotsi 2017

Ohjaus: Joachim Trier
Käsikirjoitus: Joachim Trier, Eskil Vogt
Tuotanto: Thomas Robsahm
Pääosissa: Eili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen

1 tunti 56 minuuttia

Tanskalais-norjalainen Joachim Trier tuli laajemmin yleisön tietoisuuteen englanninkielisellä Louder Than Bombs -elokuvallaan (2015), mutta palaa nyt uudessa elokuvassaan takaisin norjankieliseen kerrontaan.

Trierin ja käsikirjoittajakumppani Eskil Vogtin kynäilemä Thelma on suuren maailman mittakaavalla pieni tuotanto reilun kuuden miljoonan euron budjetillaan, mutta pohjoismaalaisella tasolla suuri – Suomessa se olisi todellinen suurelokuva. Tämä kuvastaa hyvin elokuvien budjettien kokojen eroja Pohjoismaissakin, kun Norjassa voidaan tehdä kuudella miljoonalla nykypäivään sijoittuva jännitystarina ja Suomessa sellainen summa saadaan kerran kolmessakymmenessä vuodessa kasaan sotaelokuvia varten.

Elokuva kertoo opiskelemaan lähtevästä Thelmasta (Eili Harboe), joka joutuu nyt muuttamaan pois lääkäri-isänsä (Henrik Rafaelsen) ja halvaantuneen äitinsä (Ellen Dorrit Petersen) luota. Pieni kotikaupunki jää taakse ja Oslosta tulee uusi kotipaikka. Uskovaisessa perheessä kasvanut Thelma on nätti, mutta hiljainen tyttö, eikä hän löydä ystäviä koulustaan. Lopulta kaveri löytyy, mutta Anjasta (Kaya Wilkins) tulee nopeasti muutakin kuin vain ystävä: uskonnon kieltämä samaa sukupuolta oleva rakas. Omantunnontuskat tuovat esille Thelman salatun ominasuuden, jolla on tuhoisat seuraukset kaikille, jotka hänen ajatuksiinsa päätyvät.

Thelmassa uni on totta ja totuus on unta. Trierin esikuvia ovat Andrei Tarkovskin kaltaiset elokuvan suuret mestarit, ja Thelma on kunnianosoitus nimenomaan Tarkovskin töille, Peilille (1975) etunenässä. Se ei rajoitu pelkästään yhteen kuvaan levitaatiosta, vaan koko tunnelmaan ja visuaaliseen tyyliin – mukana on myös Stalkerin (1979) mieleen tuovia kuvia urbaanista kaupunkiympäristöstä. Trier luo tarkovskilaisen tunnelman hiljaisuudella, laajoilla ja viipyilevillä kuvilla ja tarkkaan harkitulla musiikin käytöllä. Apinoinnin tunnetta siitä ei kuitenkaan synny. Muutoin ansiokkaan kuvauksen huonona puolena on monien kuvien epätarkkuus.

Kuten Tarkovskin filmit, Thelma kertoo siitä, mistä katsoja sen haluaa kertovan. Ehkä se on tarina siitä, kuinka kävisi, jos ajatukset voisivat tappaa – tai kuinka vain usko johonkin jumalamaiseen auktoriteettiin saa ihmiset välttelemään veritekoja.

4tahtea


LISÄMATERIAALI:

Ei lisämateriaalia.

BLU-RAY-JULKAISU:

Julkaisija: SF Studios
Tekstitys: Suomi, norja, tanska, ruotsi
Ääni: DTS-HD Master Audio 5.1
Kuva: 16:9 (2.40:1)
Levyjä: 1

12u

dvdblu ray

Ensi-illat

Perjantai 21.9.

missaonemilyjuliste peppermintjuliste

crazyrichasiansjuliste

Lisää ensi-iltoja

Seuraavat kotimaiset:

 tyhjiojuliste olavivirtajuliste valmentajajuliste holmonuorisydanjuliste

Lisää kotimaisia ensi-iltoja

Katsotuimmat kotimaiset 1970–

Katsotuimmat kotimaiset 1970–

1. Tuntematon sotilas (2017) 1 017 201
2. Uuno Turhapuro armeijan leivissä (1984) 750 965
3. Maa on syntinen laulu (1973)
711 909

Katsotuimmat ensi-illat 2018

Päivitetty 25.6.

1. Avengers: Infinity War 224 805
2. Deadpool 2 169 220
3. Black Panther
148 523
4. Supermarsu suomi
140 697
5. Coco  132 936

Katsotuimmat kotimaiset 2018

Päivitetty 25.6.

1. Supermarsu
140 697
2. Veljeni vartija 121 199
3. Varasto 2 94 031
4. Kaikki oikein 74 596
5. Suomen hauskin mies 55 755

ranin

PCA FI 220x150

Nyt elokuvateattereissa

ilosiaaikojamielensapahoittajuliste
Ilosia aikoja, Mielensäpahoittaja

Tiina Lymi
4. viikko

207 456
katsojaa 20.9. mennessä

mm2juliste
Mamma Mia! Here We Go Again
O. Parker
9. viikko

343 289
katsojaa 20.9. mennessä

Kotimaiset elokuvat TV:ssä

Ilmoituksia

Go to top