4K UHD -arvostelussa: Kiiruna (2023) on nolo suuren budjetin möhläys
AVGRUNDEN 1 tunti 43 minuuttia |
Pienen ruotsalaisen kaupungin alla sijaitseva kaivos alkaa yllättäen sortua. Kaivoksen kestävyyttä työkseen tarkkailevan Friggan (Tuva Novotny) luulisi ennen kaikkea yrittävän varoittaa asiasta koko kaupungin väestöä, mutta sen sijaan hän alkaa etsiä murrosikäistä poikaansa, joka ei ole palannut edellisiltaisista juhlista. Mukana etsinnöissä on tytär (Felicia Maxime), uusi poikaystävä (Kardo Razzazi) ja ex-aviomies (Peter Franzén).
Kiirunan teko maksoi kahdeksan miljoonaa euroa – enemmän kuin yhdenkään suuren suomalaisen sotaelokuvan – joten siltä uskalsi odottaa näyttävyyttä, mutta sitä siinä ei ole. Ainoa visuaalinen ansio on kaivoksen lavaste, jossa kuvatut kohtaukset todella tuntuvat maan alla kuvatuilta. Muuten Kiiruna on täysin tyylittelemätön, ja se muistuttaa visuaaliselta ilmeeltään enemmän dokumenttielokuvaa tai tv-uutisia kuin valkokangaselokuvaa.
Kuvauksesta vastaa Anssi Leino, joka työskennellyt pääasiassa televisiotuotantojen parissa. Vielä vankempi televisiotausta on elokuvan ohjaajalla Richard Holmilla, jonka tarinan- ja kuvakerronta ovat myös tässä valkokangaselokuvassa silkkaa televisiotavaraa. Näyttelijät tekevät parhaansa hölmöissä rooleissaan, joihin liittyy muun muassa puhumista edesmenneen isän antamalle kivelle. Maansortumista aiheutuvien maanjäristysten aikana näyttelijätyö on suorastaan noloa, mutta se on ohjaajan vika.
Ohjaaja ei ole osannut rakentaa elokuvaansa pienintäkään jännitettä, jännitystä eikä toimintaa. Vauhtia on yritetty saada mukaan käsivarakuvauksella ja lisäämällä vinkuvien renkaiden ääniä kohtauksiin, joissa kävelyvauhtia liikkuva katumaasturi jarruttaa tai kääntyy.
Kiiruna on ensimmäinen pohjoismainen elokuva, joka julkaistaan nimenomaan Pohjoismaissa 4K UHD -tallenteena. Kiiruna on kuvattu 4K:na, mutta kuvaus itsessään on harvinaisen latteaa, eikä ilman HDR-kuvantamista tarjoiltu 4K-tallenne tee minkäänlaista vaikutusta.
Tallennejulkaisu: |
Levittäjä: SF Studios |