biobio77khakli
Helsingin Bio-Bio-elokuvateatteri vuonna 1977. Kuva: Kari Hakli / Museovirasto

Renny Harlinin ohjaaman Luokkakokous 3 -elokuvan piti saada ensi-iltansa helmikuussa 2021, mutta tuotantoyhtiö Solar Films Oy on nyt siirtänyt julkaisun "tulevaan ajankohtaan". Saman yhtiön tuottama Karalahti-dokumenttielokuva puolestaan siirtyy tammikuun 13. päivältä helmikuun 5. päivään.

Syynä muutoksiin ovat valtion viranomaisten asettamat kokoontumisrajoitukset, jotka koskevat myös elokuvateattereita. Koronapandemian aikana elokuvateattereissa on käynyt 1,5 miljoonaa suomalaista, mutta teattereista ei ole lähtenyt yhtäkään tartuntaketjua. Tämä ei kuitenkaan rajoitusten asettamiseen vaikuttanut.

– Solar Films julkaisi vuonna 2020 kolme elokuvaa, jotka kaikki kärsivät tilanteesta. Samanlaista riskiä ja ennakoimattomia tappioita ei keväällä 2021 ole mahdollista ottaa, ja siksi julkaisusuunnitelmaa on pakko muuttaa, Solar Filmsin toimitusjohtaja ja tuottaja Jukka Helle selvittää tiedotteessa.

–  Ei ole näköpiirissä, että elokuvateattereihin suhtauduttaisiin keväällä mahdollisten rajoitusten osalta toisin kuin nyt, vaikka teatterit ovatkin suoriutuneet turvallisuuden näkökulmasta hyvin, hän jatkaa.

Solar Filmsin tulos on jäänyt tappiolliseksi vuosina 2016–2019.

 

Solarilla kolmen ensi-illan vuosi

Solar Filmsin kolme tämänvuotista ensi-iltaa olivat Taneli Mustosen Se mieletön remppa, Ville Jankerin Metsäjätti ja Maria Sidin Risto Räppääjä ja väärä Vincent. Se mieletön remppa ehti pyöriä teattereissa liki kuukauden ennen kuin koronarajoitukset sulkivat maan teatterit. Katsojia elokuva on saanut noin 180 000.

Miika Nousiaisen romaaniin pohjautuva Metsäjätti tuli teattereihin syyskuussa, mutta katsojat lähtivät hitaasti liikkeelle. Huonosta alusta huolimatta Metsäjätti on tehnyt draamaelokuvaksi varsin kelvon 85 000 katsojan tuloksen. Solar Filmsin mittapuulla sekin on vähän. Silti suurin häviäjä näyttää olevan lokakuussa teattereihin laskettu Risto Räppääjä ja väärä Vincent, joka on saanut alle 150 000 katsojaa. Se on vain runsaat puolet siitä katsojamäärästä, minkä saman yhtiön tuottama Risto Räppääjä ja pullistelija keräsi vuotta aikaisemmin.

Liuta muiden kotimaisten tuotantoyhtiöiden ensi-iltoja on saanut vielä huonomman yleisönsuosion. Esimerkiksi marraskuussa ensi-iltaan tullut Reetta Aallon esikoisohjaus Naurun varjolla on mennyt täysin alta odotusten ja näyttää jäävän reilusti alle kymmenentuhannen katsojan. Saman tuotantoyhtiön vastaavanlainen draamakomedia, Lauri Nurksen ohjaama Nuotin vierestä (2016), sai liki 90 000 katsojaa.

Syksyn ainoat valonpilkahdukset ovat olleet Zaida Bergrothin Tove ja Joonas Neuvosen ja Sadri Cetinkayan ohjaama dokumenttisensaatio Lost Boys. Molemmat ovat menestyneet tahoillaan paremmin kuin yleisesti odotettiin, mutta yhteenlaskettuna niiden 225 000 katsojan tulos ei enää näytä niin erinomaiselta. Sillä ei pelasteta elokuvateattereiden surkeaa kassatilannetta.

Poikki! – toteutumattomat kotimaiset elokuvat

Ensi-illat

Perjantai 11.12.

A joulutarinajuliste2020

Lisää ensi-iltoja

Seuraavat kotimaiset:

supercooljuliste supercooljuliste karalahtijuliste pertsajakilujuliste

Lisää kotimaisia ensi-iltoja

Tuoreimmat uutiset

pakonyban