Tuntematon mestari (2018)
|
TUNTEMATON MESTARI Ohjaus: Klaus Härö 1 tunti 55 minuuttia |
Klaus Härön kuudes pitkä elokuva Tuntematon mestari osoittaa jälleen hänen kuuluvan Suomen tämän hetken tärkeimpiin elokuvaohjaajiin. Härö myöskin valitsee itseään henkilökohtaisesti koskettavia aiheita varmasti tietoisena siitä, että tarinoiden yksityiskohdat ja pohjavireet voivat herättää valtaosassa katsojista melkoisia vastareaktioita. Anna Heinämaan käsikirjoittaman Tuntemattoman mestarin tapauksessa tämä tarkoittaa elokuvan vahvaa uskonnollista pohjavirettä, joka mene loppupuolella jo mauttomuuden puolellekin äänen puhelimessa kertoessa ikonien ja Jeesuksen merkityksestä ja kirkkoveisun kuuluessa ääniraidalta.
Mutta ennen sitä ehtii tapahtua paljon hyvää, ja ylipäätään Tuntematon mestari on erinomaisen hyvin tehty ja näytelty elokuva. Ainoat ongelmat ovat käsikirjoituksessa ja siinäkin elokuvan loppupuolella, kun rautalangasta vääntäminen, uskonnon tyrkyttäminen ja muu jeesustelu nousevat esiin. Sitä ennen sisältöpuolta vaivaa yllätyksettömyys ja ylimielinen usko katsojien kyvyttömyyteen tulkita näkemäänsä, mikä kulminoituu Simbergin maalauksen äärellä tapahtuvaan kohtaukseen. Mutta kulunut tarina ja juoni on silti hyvä ja hyvin kerrottu.
Heikki Nousiainen, Härön Postia pappi Jaakobille -elokuvan (2009) Jaakob, on nyt ikääntyvä taidekauppias, jonka pieni puoti Helsingin keskustassa ei ole asiakkaita pullollaan. Samassa talossa on myös kansainvälisen taidehuutokaupan kamari, jossa asiakkaita riittää. Siellä vähissä rahoissa oleva Olavi käy katselemassa tauluja, joihin hänellä ei kuitenkaan ole varaa. Mutta sitten huutokauppakatalogista löytyy tuntemattomalle tekijälle kreditoitu Jeesuksen muotokuva, jonka arvoon ei myyjä usko. Olavi näkee taulussa potentiaalia ja uskoo sen olevan tuntemattoman sijaan tunnetun mestarin työ.
Olavi on roolihahmo, johon varmasti moni luovan taiteen parissa työskentelevä voi samastua: hänelle työ on intohimo, harrastus ja elämä. Jälkikasvu (Pirjo Lonka) ja lapsenlapsi (Amos Brotherus) ovat jääneet täysin mitättömään rooliin Olavin elämässä, joka on täynnä sisältöä ja vailla rakkautta. Onnekas sattuma antaa Olaville mahdollisuuden luoda uudet suhteet keski-ikäiseen tyttäreensä ja varsinkin teini-ikäiseen pojanpoikaansa, mutta onko Olavi muuttunut?
Mutta hyvityksen tulo tiedetään, kaikki etenee tuttuja ja ennalta arvattavia reittejä pitkin kohti lopputulosta, joka oli ilmiselvä heti alussa. Pilkkuakin voisi viilata ja todeta, että Olavin liikkeen ikkunassa lukee selvästi kyseessä olevan toiminimi, mutta pankin virkailija kyselee nimenkirjoitusoikeuksien haltijoista. Myöhemmin lakimiehen papereissa lukee ”sotu”, vaikka se on viimeisen puolen vuosisadan ajan ollut henkilötunnus. Ihmisen, joka ei sellaista ole huomannut, ei pitäisi olla lakimiehen ammatissa.
Hyvin pienessä ympäristössä tapahtuvassa Tuntemattomassa mestarissa päähenkilö liikkuu omassa pienessä maailmassaan, jossa on vain hillittyä kauneutta. Koko elokuvassa on syksyn värit ja ulkokuvat on valaistu silmiinpistävästi – näyttää siltä, kuin näyttelijöiden ylle tulisi valo yläpuolella olevista valomainoksista, vaikka näin sitä ei tietysti ole toteutettu.
Tuntematon mestari on alkupuolella visuaalisena kokemuksena ja tunnelmaltaan kuin vanhan kulttuurikodin jalkalampun valossa tapahtuva sisätiladraama, kunnes jännittävät uudet tapahtumat valtaavat päähenkilön elämän ja vievät hänet pois tutuista ja turvallisista ympyröistään.
LISÄMATERIAALI:
Noin 8-minuuttinen dokumentti elokuvan teosta ja traileri.
BLU-RAY-JULKAISU:
Julkaisija: | Nordisk Film |
Tekstitys: | suomi heikkokuuloisille, ruotsi, tanska, norja, englanti |
Ääni: | DTS-HD MA 5.1, PCM Stereo |
Kuva: | 2,35:1 |
Levyjä: | 1 |
TALLENNEFORMAATIT: