Pesuainemainoksesta alkoi suomalaisen scopen tarina vuonna 1955

filmascopesuno1

Suomalaisen »scopen» eli anamorfisin linssein kuvatun laajakuvaelokuvan ensiaskeleet otettiin kesällä 1955, jolloin Felix-Filmi Oy kuvasi kaksi- ja puoliminuuttisen Suno-pesuaineen mainoselokuvan. Käytössä oli espanjalaisen Filmascopen linssit, joiden päätymisestä Felix-Filmin haltuun ei ole käytännössä mitään tietoa. Ehkä ne olivat vuokralla samaan tapaan kuin Suomen Filmiteollisuus Oy vuokrasi ruotsalaiselta Agalta anamorfiset linssit Juhan (1956) kuvauksiin. Samalla Suomen Filmiteollisuus tuotti myös scopena kuvatun vakuutusmainoselokuvan, jonka Mikko Niskanen ohjasi.

filmascopesuno2

Yhtä hyvin Felix-Filmi saattoi ostaa Filmascopen linssit itselleen, vaikka niitä ei ilmeisesti erityisen paljon käytettykään. Scopena kuvatussa mainoselokuvassa oli kuitenkin hohtoa: vuonna 1953 Yhdysvalloissa esitelty laajakuva oli elokuvan suurin kehitysaskel sitten äänielokuvaan siirtymisen ja se tuli nopeasti Suomeenkin, ensimmäiset julkiset näytökset järjestettin huhtikuussa 1954. Scopena kuvattu Suno-mainos pyöri maan komeimmissa teattereissa talvesta 1956 lähtien ja sai epäilemättä rutosti katsojia, mutta normaalioptiikalla kuvattujen elokuvien alussa sitä ei varmastikaan esitetty, koska se olisi vaatinut projektorin linssin vaihdon alkukuvan ja pääkuvan välissä. Scopessa oli siis omat rajoituksensa tuohon aikaan.

filmascopesuno3

Felix Forsman myi Felix-Filmi Oy:nsä Suomi-Filmi Oy:lle 1970-luvulla ja Suomi-Filmi kaikki elokuvansa 2010-luvulla Kansalliselle audiovisuaaliselle instituutille, joka omistaa nyt myös siis Felix-Filmin elokuvatkin. Sunon anamorfinen mainoselokuva on 4K-restauroitu ja se on nähtävillä Elonetissä.

Sunon mainoksen »pääosassa» nähdään tuolloin paremmin kauneuskilpailuista kuin elokuvarooleistaan tuttu Leni Katajakoski, ja Forsman itse näkyy myös kuvassa puita takkaan lisäävänä miehenä. Elokuvan varsinaisista tekijöistä ei ole tietoa, ainakaan toistaiseksi.

Mitä koko illan kotimaisiin elokuviin tulee, niin T. J. Särkän Juhan (1956) jälkeen seuraavat suomalaiset anamorfiset laajakuvaelokuvat olivat Aleksandr Ptushkon Sampo (1959), Jörn Donnerin Täällä alkaa seikkailu (1965) ja Jaakko Pyhälän Jon (1983).

filmascopesuno4

ISSN 2342-3145. Avattu lokakuussa 2008. Noin 30 600 eri kävijää kuukaudessa (1/2024).