4K UHD -arvostelu: Christopher Reevesin Superman-elokuvat tuovat yhä hymyn huulille ja näyttävät paremmilta kuin milloinkaan aiemmin

 superman2uhd superman3uhd superman4uhda

SUPERMAN / SUPERMAN II: THE RICHARD DONNER CUT / SUPERMAN III / SUPERMAN IV: THE QUEST FOR PEACE
Yhdysvallat 1978 / 1980 (2006) / 1983 / 1987

Ohjaus: Richard Donner (I ja II osa) / Richard Lester (III osa) / Sidney J. Furie (IV osa)
Käsikirjoitus: Mario Puzo, David Newman, Leslie Newman, Robert Benton (I osa) / Puzo, Newman & Newman (II osa), Newman & Newman (III osa), Lawrence Konner, Mark Rosenthal, Christopher Reeve (IV osa)
Tuotanto: Alexander Salkind, Ilya Salkind, Pierre Spengler (I ja II osa), Pierre Spengler (III osa), Menahem Golan, Yoram Globus (IV osa)
Pääosissa: Christopher Reeve, Margot Kidder, Gene Hackman, Ned Beatty

143 min / 116 min / 125 min / 90 min

Alexander Salkind (1921–1997) oli ranskalainen vastine Dino De Laurentiisille, suurelle italialaiselle elokuvatuottajalle, joka aloitti uransa muun muassa Federico Fellinin mestariteosten tuottajana ja valloitti lopulta maailman elokuvamarkkinat suurten, Hollywood-mittaluokat täyttävien elokuvien tuottajana. Salkind ei ole nimenä likimainkaan Dinon vertainen eikä ole hänen uransakaan, mutta sen huipentuma, vuosien 1978–1983 kolme Teräsmies-elokuvaa, ovat sitäkin kiinnostavampi tarina.

Salkind, hänen poikansa Ilya ja ranskalainen tuottajakollega Pierre Spengler ostivat DC Comicsilta Teräsmies-sarjakuvan filmatisointioikeudet ja alkoivat kehitellä ensimmäistä Teräsmiehen valkokangasseikkailua sitten 1950-luvun. Warner Bros. -studio lähti mukaan levittäjänä ja sopimalla valmiin elokuvan ostamisesta.

Salkindit olivat tuottaneet 1970-luvun alkupuolella Alexandre Dumas’n Kolmesta muskettisoturista suurelokuvan, joka päätettiin kuvausten jälkeen jakaa kahteen osaan – maksamatta suurille Hollywoodin tähtinäyttelijöille yhtään lisää, mikä johti muutoksiin elokuva-alan sopimuskäytännöissa. Salkindit löysivät Teräsmies-tuotannossa edestään sen, minkä olivat muskettisoturien parissa taakseen jättäneet.

Superman suunniteltiin alusta alkaen kaksoistuotannoksi, jossa kuvattiin yhtä menoa kaksi elokuvaa. Kustannukset paisuivat ja Supermanista (1978), jonka nimeä ei suomennettu, tuli kaikkien aikojen kalleimpia elokuvia. Varsinaisten tuotantokustannusten lisäksi seurasi vielä melkoinen lisälasku, kun tuli aika maksaa elokuvan prologimaisessa alussa näyttelevän Marlon Brandon osuus elokuvan tuotosta. Prosenttiosuus toi Brandolle alle kahden viikon työstä nykyrahassa 80 miljoonaa euroa.

Brando haastoi Salkindit oikeuteen väittäen näiden petkuttaneen prosenttiosuuden maksussa. Tämän ja todennäköisesti jatko-osaakin koskeneen vastaavan prosenttisopimuksen takia Marlon Brandoa ei alkuperäisestä suunnitelmista poiketen nähtykään Superman II:ssa (1980). Brandon lisäksi pois jouti myös ohjaaja Richard Donner, jolla oli omat vaikeutensa Salkindien kanssa. Kolme muskettisoturia -tuotannot ohjannut Richard Lester tuli sovittelijaksi riitaantuneiden ohjaajan ja tuottajien välille.

Ensimmäisen osan markkinointikiertueella Donner valmistautui jatko-osan kuvausten jatkamiseen, mutta sitten tuottajat antoivat hänelle potkut ja palkkasivat esterin ohjaamaan Superman II:n loppuun. Lester ohjasi myös kolmannen osan, jonka jälkeen Salkindit ja Spengler tuottivat enää vain Supergirlin (1984) ja luopuivat sitten liian kalliiksi käyneestä elokuvasarjasta. Heidän jälkeensä Teräsmiehen elokuvaoikeudet osti kaksi elokuva-alan helppoheikkiä, jännittävän ja merkittävänkin uran tuottajina tehneet Menahem Golan ja Yoram Globus kuuluisan Cannon Films -yhtiönsä nimissä. Sidney J. Furie, jonka uran kohokohta oli Salaisen agentin kansio (1965) parin vuosikymmenen takaa, palkattiin ohjaamaan neljäs Teräsmies-elokuva, joka sai Suomessa nimen Teräsmies ja uhka auringosta (1987). Resurssit olivat liian pienet suureen aiheeseen nähden, ja nelososasta tulikin koko elokuvasarjan kuolinisku ja yleinen naurun aihe vuosikymmeniksi.

45 vuotta valmistumisensa jälkeenkin Richard Donnerin ohjaama ensimmäinen Superman on riemastuttavaa elokuvan taikaa. Elokuvaa restauroitaessa on Donnerin suostumuksella korjattu alkuperäisissä kopioissa ollut, erikoistehosteiden aiheuttama vaihtelevuus Teräsmiehen asun väreissä, mutta muuten 4K-restauroitu versio ilmeisesti vastaa alkuperäistä. Elokuvan alkupuolen Smallville-osuudessa on paljon pehmeitä ja haaleita kuvia, mutta kuva muuttuu teräväksi ja sävykkääksi Metropolitaniin siirryttäessä.

Ensimmäinen Superman-elokuva on Clark Kentin eli Kal-Elin (Christopher Reeven) tarinan alku. Parikymmentä minuuttia kestävä prologi Kal-Elin kotiplaneetalta ja vanhemmista antaa elokuvalle hyvin verkkaisen alun, mutta vauhti yltyy melkoisesti Kal-Elin päädyttyä Maahan. Samanaikaisesti huippumoderneilta ja vanhanaikaisilta tuntuvat erikoistehosteet kuljettavat Teräsmiestä ilmojen halki aina sinne, jossa roistoja luuraa.

Gene Hackman näyttelee Lex Luthoria ja Ned Beatty tämän hölmöä luottokätyriä. Beatty ja Hackman, joka ei juuri komedioissa näytellyt, vetävät roolinsa vakavasti ja siksi hauskasti. Kaksikon hölmöilyä aikuinenkin seuraa mielellään, mutta Clark Kentin tahallinen hölmöily ja tekaistu kömpelyys sanomalehtimiehen ammatissaan menettävät hauskuutensa heti kättelyssä, vaikka sitä jatketaankin läpi koko elokuvan. Kentin työtoverit ja varsinkin ihastuksen kohde, toimittajakollega Lois Lane (Margot Kidder), ovat tosin vielä hölmömpiä, kun he eivät tunnista työkaveriaan Teräsmieheksi.

Ensimmäinen Superman-elokuva on varsin täyteen ahdettu ja kestoltaan liki kaksi- ja puolituntinen. Säveltäjä John Williams kierrätti Tähtien sodan tyylistä musiikkia, joka nyt tuntuu hieman hölmöltä.

Richard Lesterin ohjaama Superman II (1980) on julkaistu Suomessakin Blu-ray-tallenteena ja keväällä se julkaistaan ainakin Isossa-Britanniassa 4K-tallenteena. Suomessa sen sijaan julkaistiin 4K:na vain Superman II: The Richard Donner Cut, joka on vuonna 2006 valmistunut, Donnerin alkuperäistä ajatusta noudattava leikkausversio. Siinä on käytetty vain viidennes Lesterin kuvaamaa materiaalia. Samoja kohtauksia on paljon, mutta niissä on käytetty pääosin Donnerin ohjaamaa vanhempaa materiaalia, jonka Lester aikanaan kuvasi uusiksi saadakseen ohjauskrediitin elokuvasta.

Superman II: The Richard Donner Cut on joiltakin osin selvästi parempi elokuva kuin ykkösosa. Kakkososassa on selkeä juoni ja selkeät vastavoimat, joita vastaan Teräsmies kamppailee. Lex Luthorin lisäksi Teräsmiehen päänmenoa juonivat tämän isän aikanaan ikuiseen kadotukseen lähettämä kenraali Zod (Terence Stamp) apureineen. Elokuva toimii niin hienosti, että sen materiaalipuutteisiin – joiden paikkaamiseksi jouduttiin tekemään uusia CGI-kuvia ja käyttämään koekuvausmateriaalia – ei kiinnitä oikeastaan mitään huomiota.

Richard Lesterin alusta loppuun saakka ohjaama Superman III (1983) vei elokuvasarjan camp-henkisen huumorin linjalle. Richard Pryor, huippusuosittu räävitön koomikko, näyttelee suurta toista pääosaa työtä vieroksuvana Gus Gormanina, joka paljastuu nerokkaaksi ohjelmoijaksi. Gus saa työpaikan ökyrikkaan roiston (Robert Vaughn) firmasta ja joutuu vastentahtoisesti auttamaan johtajaa Teräsmiehen päihittämisessä ja maailman valloittamisessa.

Samaan aikaan Teräsmies elää uudelleen nuoruuttaan ja käy teerenpeliä lukioaikaisen ihastuksensa Lana Langen (Annette O’Toole) kanssa. Lois Lane loistaa poissaolollaan: elokuvan alussa hän ”lähtee Bermudalle” ja palaa sieltä vasta viime minuuteilla. Lana Lange ja hänen todellisuutensa on kuin 1940-luvun Lassie-elokuvista repäisty.

Pryor ja Vaughn tekevät parhaansa, mutta Gene Hackmanin ja Ned Beattyn veroinen kaksikko he eivät ole. Richard Lester piti itseään ensisijaisesti komediaohjaajana ja hassuttelijana, joten ei ihme, että hän on korostanut näitä puolia päästyään yksinään ohjaamaan Teräsmiehen seikkailun alusta loppuun saakka. Mutta kun materiaali jo itsessään on naurettavaa ja hölmöä, niin vastapainoksi Lester olisi voinut painottaa toimintaa ja juonta.

Sarjan neljäs ja viimeinen osa Teräsmies ja uhka auringosta (1987) tuotettiin pikkubudjetilla verrattuna kolmeen edeltäjäänsä, mutta kyseessä ei silti ole mikään pahvikulisseissa kuvattu Ed Wood -tuotanto. Yksinkertaisesti rahat eivät riittäneet suurten erikoistehostekohtausten toteuttamiseen, ja kuvauspaikatkin valittiin halvimman mukaan. Kuvassa näkyvät erikoistehosteet ovatkin melko kehnoa tavaraa, Teräsmiehen lentelykin näyttää paljon huonommalta kuin vuosikymmenen takaisessa ykköosassa.

Kolmen edeltäjän tapaan nelososa on kuvattu scopena ja se on paikoitellen näyttävä. Gene Hackman palaa Lex Luthorin rooliin, mutta Beattyn sijasta kätyrinä nähdään Jon Cryerin näyttelemä hölmö serkku, jonka osa jäi onneksi hyvin pieneksi.

Hetkittäin Teräsmies ja uhka auringosta toimii, ja silloin se on huomattavasti hauskempaa katseltavaa kuin monet nykypäivän surkeat, mutta jättirahalla tehdyt supersankarielokuvat. Kaikesta huolimatta Teräsmies ja uhka auringosta on 4K-restauroitu yhtä erinomaisin tuloksin kuin sarjan aiemmatkin osat. Supermanit näyttävät nyt paremmalta kuin koskaan aiemmin, ja Supermanin (1978) uudessa 4K-tallenteessa mukana Dolby Vision, jota ei ollut aiemmassa 4K-tallenteessa. Kakkososaa lukuun ottamatta kaikissa tallenteissa on mukana 5.1-ääniraidan lisäksi myös alkuperäinen stereoraita.


Superman ja Superman II: The Richard Donner Cut 1tahtea1tahtea
1tahtea1tahtea
Superman III ja Teräsmies ja uhka auringosta 1tahtea1tahtea

Tallennejulkaisut:

Levittäjä: SF Studios / Warner Bros.
Kuvasuhde: 2:39:1, 2160 p, HDR, Dolby Vision, 24 fps
Ääni: Dolby Atmos-TrueHD, DTS-HD MA 2.0 (I, III ja IV osa), Dolby Atmos-True HD (II osa),
Tekstitys: suomi, norja, tanska, ruotsi, ym.
Ikäraja: 12
Levyjä: 2 (4K + BD)


Lisämateriaali:

  • Superman I: Ilya Salkindin kommenttiraita, Blu-raylla making of -dokumentti, trailereita, tv-spotti ym.
  • Superman II: The Richard Donner Cut: Donnerin ja Tom Mankiewiczin kommenttiraita, Donner esittelee elokuvan, Blu-rayllä poistettuja kohtauksia, Superman II: Restoring the Vision -dokumentti, 1940-luvun Superman-piirroselokuvia, ym.
  • Superman III: Ilya Salkindin ja Pierre Spenglerin kommenttiraita, Blu-rayllä The Making of Superman III -dokumentti, poistettuja kohtauksia ja traileri.
  • Teräsmies ja uhka auringosta: Mark Rosenthalin kommenttiraita, Blu-raylla Superman 50th Anniversary Special, poistettuja kohtauksia ja traileri.


      dvd

ISSN 2342-3145. Avattu lokakuussa 2008. Noin 30 600 eri kävijää kuukaudessa (1/2024).