KAVI:n suurtyö on valmis – Suomi-Filmin DVD-kokoelma on ainutlaatuinen tapaus
Ranskalaisten Lumièren veljesten vuonna 1895 ”keksimä” elokuva saapui nopeasti Suomeenkin, mutta kotimaisen näytelmäelokuvatuotannon syntyminen vaati muutakin kuin vain huoneen ja projektorin. Ensimmäinen merkittävä suomenkielinen näytelmäkappale, Aleksis Kiven Nummisuutarit ilmestyi vuonna 1865 ja sai kantaesityksensä vasta vuonna 1875. Se kuvastaa hyvin sitä tilannetta, missä Suomessa oltiin elokuvan syntymähetkellä.
Elokuva oli alusta alkaen taatusti ohimenevä villitys ja viihdemuoto, jonka varaan ei kannattaisi rakentaa mitään suurta. Kun todellisuus osoittautui sittenkin aivan toisenlaiseksi ja elokuva vuodesta toiseen kestäväksi, yhä kasvavaksi liikealaksi, alkoi myös suomalaisia yrittäjiä ilmaantua. Maahan nousi kiinteitä elokuvateattereita, ja valokuvaajat hankkivat ulkomailta elokuvakameroita, joilla filminauhalle tarttui lyhyitä dokumenttipätkiä suurimmista kaupungeista ja pian myös lyhyitä fiktioelokuvia. Pääpaino oli komedioissa tai pikemminkin farsseissa, joita voitiin halvalla tuottaa ja jotka naurattaisivat niin vauvaa kuin vaariakin.
1910-luvulla tilanne muuttui, elokuvista tuli kunnianhimoisempia, tehtiin vakavaakin ja jopa pitkiä, yli tunnin mittaisia filmejä. Kun toimeen suomalaisen elokuvateollisuuden ja väkisinkin myös -taiteen synnyttämiseksi ryhdyttiin oli myöskin etenemisvauhti kova: kaikki eteni harppauksittain, ei lyhin askelin. Kaiken tämän kehityksen kärjessä oli vuonna 1919 perustettu Suomen Filmikuvaamo Oy, joka vuodesta 1921 lähtien tunnettiin nimellä Suomi-Filmi Oy. Elokuvateatterissa työskennellyt ja kiertueteattereille kulisseja maalannut Erkki Karu (1887–1935) oli yhtiön perustaja ja johtotähti, joka kuitenkin 1930-luvun alussa joutui pankin epäsuosioon ja sai lähteä. Karu perusti sitten Suomen Filmiteollisuus Oy:n (SF), josta tuli vielä Suomi-Filmiäkin suurempi ja komeampi laitos T. J. Särkän käsissä. Karun elämä loppui jo vuonna 1935 aivokalvontulehdukseen.
Erkki Karu Myrskyluodon kalastajan (1925) kuvauksissa.
Suomi-Filmin ensimmäiset omat elokuvat olivat lyhyitä komedioita, joita Karu itse ohjasi. Resurssien vähäisyyttä kuvastaa se, että myös sisäkuvat jouduttiin kuvaamaan ulos pystytetyissä lavasteissa, sillä sähkö ja lamput olivat liian kalliita. Nämä ensimmäiset kokeilut osoittavat Karulla ja kuvaaja Frans Ekebomilla (1889–1965) olleen elokuvanteon perusteet hyvin hallussa, vaikka oppi jouduttiin hankkimaan pääasiassa ulkomaisesta kirjallisuudesta ja katsomalla ulkomaisia elokuvia. Ylipäätään nämä ensimmäiset elokuvamiehet (ja miehiähän he kaikki olivat) joutuivat opettelemaan kaiken itse. Ulkomaille ei ollut mahdollista lähteä vuosien opintomatkoille, mutta sen sijaan pian oli varaa tuottaa ulkomaalaisia tekijöitä Suomeen. 1920–1940-luvuilla Suomen kahteen suurimpaan yhtiöön palkattiin viisi ulkomaalaista kuvaajaa, jotka toivat mukanaan uutta näkemystä ja osaamista, jollaista liiaksi kirjalliseen sisältöön kiintynyt suomalainen äänielokuva kaipasikin. Mutta pakon sanelema ”omavaraisuus”, pysytteleminen kotimaisissa voimissa niin tekijöiden kuin aiheidenkin osalta, johti myös siihen, että lopulta sellainen asia kuin suomalainen elokuva saattoi syntyä.
Siirryttyään pitkien elokuvien pariin Karu siirsi kepeät komediat sivuun ja teki suomalaiskansallisia aiheita, joissa aito rakkaus kotimaahan leijui kaiken yllä. Karun ensimmäiset suurtyöt olivat juuri tuon Nummisuutarien vuoden 1923 filmatisointi ja samana vuonna valmistunut Koskenlaskijan morsiamen filmatisointi. Suurimmat ja kauneimmat työnsä Karu teki mykkäelokuvan aikaan, sillä äänen tultua hänkin alkoi mennä filmatun teatterin puolelle ja unohti kertoa tarinansa kuvin. Siinä hän ei suinkaan ollut ainoa, mutta poikkeuksiakin oli. Yksi niistä oli Valentin Vaala (1909–1976), joka vuonna 1935 tuli Suomi-Filmille ohjaajaksi ja tekikin yhtiölle vuoteen 1963 mennessä kaikkiaan lähes 40 pitkää elokuvaa. Vaala oli yhtä kuin Suomi-Filmi, hänen elokuviensa menestyksellä yhtiön tuotantopuoli pysyi pystyssä, hänen elokuviaan ihailtiin ja katsottiin. Kaiken lisäksi Vaalan ohjaustyöt kattavat koko yhtiön vuosien 1920–1980 pitkistä näytelmäelokuvista noin kolmasosan.
1940-luvulta lähtien Vaalan kanssa Suomi-Filmin vakio-ohjaajia olivat myös Ilmari Unho (1906–1961) ja Hannu Leminen (1910–1997). Karun tilalle tuotantopäälliköksi ja ohjaajaksi tullut Risto Orko (1899–2001) ohjasi hänkin toistakymmentä elokuvaa, mutta 1940-luvun puolestavälistä lähtien Orko keskittyi kasvavan yhtiön johtamiseen.
Suomi-Filmin toimitusjohtaja, tuottaja Risto Orko ja talon tärkein ohjaaja Valentin Vaala elokuvan Sinut minä tahdon (1949) kuvauksissa.
Kilpailu Särkän SF:ää vastaan osoittautui nopeasti toivottomaksi ainakin elokuvien määrän osalta. Vaikka Särkän tallissa syntyi liuta Suomen parhaimmista elokuvista, myös kehnoja tekeleitä mahtui joukkoon yllin kyllin. Suomi-Filmillä säilyi tietynlainen laatu alusta loppuun saakka. Tekemällä vähemmän elokuvia Suomi-Filmillä voitiin satsata enemmän aikaa yhden filmin hiomiseen, mutta myöskin usein näin tehtiin sellaisten aiheiden kanssa, mihin ei olisi kannattanut niin paljon rahaa satsata. Usein unohdetaan SF:n 1950-luvun iskelmä- ja rillumarei-elokuvia moittiessa, että Suomi-Filmi tuotti läpi 1940-luvun erittäin kömpelöitä ”dekkarielokuvia”, joiden suurin viehätysvoima on yleensä niiden kotikutoisuudessa ja kauniissa näyttelijöissä.
Suomi-Filmin pitkien elokuvien tuotanto alkoi Ollin oppivuosista (1920) ja päättyi Tulitikkujen lainaamiseen (1980). Kuudessakymmenessä vuodessa valmistui (laskutavasta riippuen noin) 144 pitkää elokuvaa. Määrässä se jää toiseksi vain SF:lle, joka tuotti 237 elokuvaa 29:ssä vuodessa.
Muutama vuosi sitten kauppoihin tuli Suomen Filmiteollisuus – Täydellinen kokoelma -niminen Suomen suurin DVD-tallennejulkaisu, joka sisälsi yhtiön kaikki pitkät elokuvat kahta dokumenttia sekä Avaruusraketilla rakkauteen -yhteistuotantoa lukuun ottamatta. 234:n elokuvan kokoelmassa oli nelisenkymmentä elokuvaa, joita ei ollut aiemmin julkaistu DVD:llä. Nyt joulumarkkinoille ilmestyi Suomi-Filmin kokoelma, joka oikeasti on täydellinen: siinä on kaikki yhtiön pitkät elokuvat – myös ne alkupään tuotannot, jotka ovat säilyneet vain epätäydellisinä kopioina. Kokoelmassa ei ole niitä pitkän elokuvan mitat täyttäviä tilausfilmejä, joita ei koskaan tarkoitettu yleiseen levitykseen. Sen sijaan mukana ovat yleiseen levitykseen tarkoitetut, mutta vain harvojen ihmisten näkemät teokset kuten Luonnon kätköissä (1963), dia- eli värikääntöfilmille kuvattu hyvin amatöörimäinen luontodokumentti, sekä alle 50-minuuttinen väreissä kuvattu ”nudistielokuva” Väreitä (1965). Kummassakaan ei ole hurraamista.
Kaikkiaan kokoelmassa on 156 eri filmiä 136:lla levyllä. Kokoelman tuotannosta on vastannut Kansallinen audiovisuaalinen instituutti eli KAVI, joka osti kaikki Suomi-Filmin elokuvat muutamia vuosia sitten. Pienen budjettinsa kanssa painivalta KAVI:lta tämä kokoelma on epäilemättä ollut melkoinen voimainponnistus, sillä monet kokoelman elokuvista nähdään nyt ensimmäisen kerran DVD:llä ja kaikkia ei ollut entuudestaan saatettu esityskuntoonkaan. Pieni budjetti on myös syynä siihen, miksei joissakin kokoelman mykkäelokuvissa ole musiikkia (tai mitään ääniraitaa) lainkaan: uuden musiikin tuottaminen tai valmiin ostaminen tällaiseen määrään olisi ollut niin kallista, ettei koko kokoelmaa olisi kannattanut tehdä. Maksuttoman tai puoli-ilmaisen musiikin valitseminen ja sovittaminen kuhunkin filmiin olisi vienyt vähäisellä miehityksellä pyörivältä laitokselta ikuisuuden. Kuulemma kaikki mykkäelokuvat haluttiin kuitenkin ottaa kokoelmalle mukaan, vaikka sitten ilman mitään ääntä.
Yksi näkyvimpiä eroja SF:n ja Suomi-Filmin kokoelmien välillä on lähtömateriaali: SF-kokoelman levyistä valtaosa on tehty Yleisradion vanhoista tv-mastereista, kun taas Suomi-Filmi kokoelma sisältää jopa täysin restauroituja tai vähintään esityskopiosta digitoituja versioita elokuvista. Kun Suomi-Filmi itse julkaisi muutamia elokuviaan DVD:llä vuosikymmenen alussa, ei se liiemmin välittänyt kopioiden laadusta, ja näitä jälkiä KAVI on nyt paikannut. Esimerkiksi Viimeinen savotta (1977) on kokoelmassa täysin uutena kopiona ja alkuperäisellä kuvasuhteellaankin, toisin kuin vanhalla DVD:llä, jolla voi tämän kokoelman myötä heittää vesilintua.
Suomi-Filmi-kokoelmassa yhdistyvät korkea tekninen laatu ja elokuvien määrä ainutlaatuisella tavalla, ja varmasti se tulee myöskin jäämään DVD-aikakauden suurimmaksi saavutukseksi Suomessa. KAVI:n työryhmä ansaitsisi työstään Betoni-Jussin tai jonkun muun tunnustuksen, mutta tuskin sellaista saa. Osa kiitoksesta kuuluu VLMedia Oy:lle, joka vastaa tämän kuin myöskin Suomen Filmiteollisuuden ja Fennada-Filmin DVD-kokoelmien levityksestä.
Se, että Suomen elokuvatuotanto oli niin kauan pitkälti vain kolmen suuren yhtiön harteilla, oli sittenkin suomalaisten onni. Suomen Filmiteollisuus, Suomi-Filmi ja Fennada-Filmi tuottivat vuosina 1920–1980 yhteensä yli 400 pitkää elokuvaa, valtaosan niistä vuoteen 1963 mennessä. Tämä määrä edustaa noin neljäsosaa kaikista Suomessa tähän päivään mennessä tehdyistä pitkistä elokuvista, fiktioista ja dokumenteista. Ja koska näiden yhtiöiden koko tuotannot ovat samoilla omistajilla, elävät ne nyt DVD:llä, televisiossa ja tulevaisuudessa myöskin internetissä.
Suomi-Filmi-kokoelmaa myydään ainakin KAVI:n päämajassa Helsingissä, VLMedian verkkokaupassa, muissa suurissa verkkokaupoissa sekä suurissa päivittäistavaramyymälöissä ja tavarataloissa.
Kokoelmaan sisältyvät elokuvat:
X = Ensimmäistä kertaa DVD:llä.
ALLE 60-MINUUTTISET ELOKUVAT: |
VUOSI | OHJAUS | |
Ylioppilas Pöllövaaran kihlaus [11 min] | 1920 | Erkki Karu | X |
Sotagulashi Kaiun häiritty kesäloma [19 min] | 1920 | Erkki Karu | X |
Se parhaiten nauraa, joka viimeksi nauraa alun perin 61 min, mutta säilynyt vajaana (44 min) |
1921 | Teuvo Puro | X |
Kihlaus alun perin yli 50 min, mutta säilynyt vajaana (40 min) |
1922 | Teuvo Puro | X |
Kun isällä on hammassärky [17 min] | 1923 | Erkki Karu | X |
Suursalon häät alun perin 77 min, mutta säilynyt vajaana (48 min) |
1924 | Konrad Tallroth | X |
Myrskyluodon kalastaja alun perin 79 min, mutta säilynyt vajaana (69 min) |
1924 | Erkki Karu | X |
Suvinen satu alun perin 98 min, mutta säilynyt vajaana (18 min) |
1925 | Erkki Karu | X |
Ruotsin kuningasparin vierailu [dokumentti] alun perin 53 min, mutta säilynyt vajaana (27 min) |
1925 | Erkki Karu | X |
Runoilija muuttaa [34 min] | 1927 | Erkki Karu | X |
H.M. Norjan kuninkaan Haakon VII vierailu Suomessa [dok, 32 min] | 1928 | Erkki Karu | X |
Kuningaspäivät Helsingissä toukok. 15.–17. p. 1928 [dok] alun perin 37 min, mutta säilynyt vajaana (17 min) |
1928 | Erkki Karu | X |
Suomi matkailumaana [dok, 47 min] | 1931 | Erkki Karu | X |
Pikku myyjätär [22 min lyhennetty versio] | 1933 | Georg Malmstén | X |
Joulupukin työpaja [22 min] | 1948 | Holger Harrivirta | X |
Väreitä [44 min] | 1965 | Ilmari Saarikivi | X |
Se oli vuonna 1923... Kun isällä on hammassärky [28 min] | 1969 | Erkki Karu Kari Uusitalo |
X |
PITKÄT ELOKUVAT (vähintään 60 minuuttia): | |||
Ollin oppivuodet | 1920 | Teuvo Puro | X |
Anna-Liisa | 1922 | Teuvo Puro | |
Finlandia [dokumentti] | 1922 | Erkki Karu Eero Leväluoma |
X |
Rakkauden kaikkivalta – Amor omnia | 1922 | Konrad Tallroth | X |
Koskenlaskijan morsian | 1923 | Erkki Karu | X |
Rautakylän vanha parooni | 1923 | Karl Fager | X |
Nummisuutarit | 1923 | Erkki Karu | X |
Polyteekkarifilmi | 1924 | Hra Lindroos | X |
Pohjalaisia | 1925 | Jalmari Lahdensuo | |
Murtovarkaus | 1926 | Harry Roeck Hansen Erkki Kivijärvi |
X |
Muurmanin pakolaiset | 1927 | Erkki Karu | X |
Noidan kirot | 1927 | Teuvo Puro | X |
Vaihdokas | 1927 | Teuvo Puro | X |
Nuori luotsi | 1928 | Erkki Karu | X |
Tukkijoella | 1928 | Axel Slangus Wilho Ilmari |
X |
Meidän poikamme | 1929 | Erkki Karu | |
Korkein voitto | 1929 | Carl von Haartman | X |
Kahden tanssin välillä | 1930 | Waldemar Wohlström | X |
Kajastus | 1930 | Carl von Haartman | X |
Aatamin puvussa... ja vähän Eevankin | 1931 | Jaakko Korhonen | X |
Rovastin häämatkat | 1931 | Jaakko Korhonen | X |
Tukkipojan morsian | 1931 | Erkki Karu | X |
Olenko minä tullut haaremiin | 1932 | Waldemar Wohlström | X |
Ne 45 000 | 1933 | Erkki Karu Risto Orko |
X |
Meidän poikamme merellä | 1933 | Erkki Karu | |
Voi meitä! Anoppi tulee | 1933 | Erkki Karu | X |
Herrat täysihoidossa | 1933 | Risto Orko | X |
Minä ja ministeri | 1934 | Risto Orko | X |
Siltalan pehtoori | 1934 | Risto Orko | |
Kaikki rakastavat | 1935 | Valentin Vaala | |
VMV 6 | 1936 | Risto Orko | |
Vaimoke | 1936 | Valentin Vaala | |
Mieheke | 1936 | Valentin Vaala | |
Ja alla oli tulinen järvi | 1937 | Risto Orko | X |
Koskenlaskijan morsian | 1937 | Valentin Vaala | |
Juurakon Hulda | 1937 | Valentin Vaala | |
Miehen kylkiluu | 1937 | Orvo Saarikivi | X |
Niskavuoren naiset | 1938 | Valentin Vaala | |
Jääkärin morsian | 1938 | Risto Orko | |
Poikamiesten holhokki | 1938 | Orvo Saarikivi | X |
Markan tähden | 1938 | Risto Orko | X |
Sysmäläinen | 1938 | Valentin Vaala | |
Vihreä kulta | 1939 | Valentin Vaala | |
Hätävara | 1939 | Orvo Saarikivi | |
Aktivistit | 1939 | Risto Orko | |
Avoveteen | 1939 | Orvo Saarikivi | X |
Rikas tyttö | 1939 | Valentin Vaala | |
Punahousut | 1939 | Ilmari Unho | X |
Tottisalmen perillinen | 1940 | Orvo Saarikivi | |
Taistelun tie [dokumentti] | 1940 | Risto Orko | |
Kyökin puolella | 1940 | Risto Orko | X |
Anu ja Mikko | 1940 | Orvo Saarikivi | X |
Kersantilleko Emma nauroi? | 1940 | Ilmari Unho | X |
Jumalan myrsky | 1940 | Valentin Vaala | X |
Poikani pääkonsuli | 1940 | Ilmari Unho | X |
Antreas ja syntinen Jolanda | 1940 | Valentin Vaala | X |
Viimeinen vieras | 1941 | Ville Salminen Arvi Tuomi |
X |
Poretta eli Keisarin uudet pisteet | 1941 | Ilmari Unho | X |
Morsian yllättää | 1941 | Valentin Vaala | |
Ryhmy ja Romppainen | 1941 | Risto Orko | |
Neljä naista | 1942 | Ilmari Unho | X |
Varaventtiili | 1942 | Valentin Vaala | |
Kuollut mies rakastuu | 1942 | Ilmari Unho | X |
Synnin puumerkki | 1942 | Jorma Nortimo | X |
Yli rajan | 1942 | Wilho Ilmari | X |
Hopeakihlajaiset | 1942 | Wilho Ilmari | X |
Keinumorsian | 1943 | Valentin Vaala | X |
Syntynyt terve tyttö | 1943 | Ilmari Unho | X |
Jees ja just | 1943 | Risto Orko | X |
Neiti Tuittupää | 1943 | Valentin Vaala | |
Tositarkoituksella | 1943 | Valentin Vaala | |
Miehen kunnia | 1943 | Ilmari Unho | X |
Kirkastettu sydän | 1943 | Ilmari Unho | X |
Herra ja ylhäisyys | 1944 | Jorma Nortimo | |
Kuollut mies vihastuu | 1944 | Ilmari Unho | X |
Dynamiittityttö | 1944 | Valentin Vaala | |
Kartanon naiset | 1944 | Ilmari Unho | X |
Linnaisten vihreä kamari | 1945 | Valentin Vaala | |
Kolmastoista koputus | 1945 | Ilmari Unho | X |
Valkoisen neilikan velho | 1945 | Ilmari Unho | |
Vuokrasulhanen | 1945 | Valentin Vaala | X |
Viikon tyttö | 1946 | Valentin Vaala | |
Minä elän | 1946 | Ilmari Unho | X |
Loviisa – Niskavuoren nuori emäntä | 1946 | Valentin Vaala | |
Pimeänpirtin hävitys | 1947 | Ilmari Unho | X |
Koskenkylän laulu | 1947 | Ilmari Unho | X |
Maaret – tunturien tyttö | 1947 | Valentin Vaala | X |
Kilroy sen teki | 1948 | Ilmari Unho | |
Hormoonit valloillaan | 1948 | Orvo Saarikivi | X |
Ihmiset suviyössä | 1948 | Valentin Vaala | |
Ruusu ja kulkuri | 1948 | Valentin Vaala | X |
Kalle-Kustaa Korkin seikkailut | 1949 | Ilmari Unho | |
Kanavan laidalla | 1949 | Ilmari Unho | X |
Sinut minä tahdon | 1949 | Valentin Vaala | X |
Jossain on railo | 1949 | Valentin Vaala | X |
Amor hoi! | 1950 | Hannu Leminen | X |
Härmästä poikia kymmenen | 1950 | Ilmari Unho | |
Gabriel, tule takaisin | 1951 | Valentin Vaala | |
Sadan miekan mies | 1951 | Ilmari Unho | |
Kesäillan valssi | 1951 | Hannu Leminen | |
Kuisma ja Helinä | 1951 | Ilmari Unho | X |
Kulkurin tyttö | 1952 | Valentin Vaala | X |
Jees, olympialaiset, sanoi Ryhmy | 1952 | Ilmari Unho | X |
Hän tuli ikkunasta | 1952 | Hannu Leminen | X |
Rengasmatka eli peräkylän pikajuna | 1952 | Ilmari Unho | X |
Omena putoaa | 1952 | Valentin Vaala | |
Huhtikuu tulee | 1953 | Valentin Vaala | X |
Sillankorvan emäntä | 1953 | Ilmari Unho | X |
Siltalan pehtoori | 1953 | Valentin Vaala | |
Morsiusseppele | 1954 | Hannu Leminen | X |
Herrojen Eeva | 1954 | Yrjö Kostermaa | X |
Minäkö isä! | 1954 | Valentin Vaala | X |
Oi, muistatkos... | 1954 | Jorma Nortimo | X |
Onnelliset | 1954 | Hannu Leminen | X |
Minä ja mieheni morsian | 1955 | Valentin Vaala | X |
Lähellä syntiä | 1955 | Hannu Leminen | X |
Riihalan valtias | 1956 | Hannu Leminen | X |
Yhteinen vaimomme | 1956 | Valentin Vaala | X |
Ratkaisun päivät | 1956 | Hannu Leminen | X |
Muuan sulhasmies | 1956 | Hannu Leminen | X |
Nummisuutarit | 1957 | Valentin Vaala | |
Vieras mies | 1957 | Hannu Leminen | X |
Nuori mylläri | 1958 | Valentin Vaala | |
Niskavuoren naiset | 1958 | Valentin Vaala | |
Sampo | 1959 | Aleksander Ptushko | |
Taistelujen tie [dok] | 1960 | Risto Orko | X |
Nuoruus vauhdissa | 1961 | Valentin Vaala | X |
Pikku Pietarin piha | 1961 | Jack Witikka | |
Kolmen kaupungin kasvot [dok] | 1962 | Matti Kassila | X |
Totuus on armoton | 1963 | Valentin Vaala | X |
Luonnon kätköissä [dok] | 1964 | Harry Lewing Berndt von Grönhagen |
X |
Onnelliset leikit | 1964 | Aito Mäkinen, Esko Elstelä | X |
Vaaksa vaaraa | 1965 | Aito Mäkinen | X |
Tunteita | 1966 | Kalevi Korte Jaakko Talaskivi Leena Salokangas Asko Tolonen |
X |
Johan nyt on markkinat! | 1966 | Aarne Tarkas | X |
Mannerheim – Suomen marsalkka [dok] | 1968 | Kari Uusitalo | |
Päämaja | 1970 | Matti Kassila | |
Viimeinen savotta | 1977 | Edvin Laine | |
Tulitikkuja lainaamassa | 1980 | Leonid Gaidai, Risto Orko | X |